FI:
lol hur kunde jag glömma att zoopet har artbeskrivningar , oh well
Din zonatumhona var verkligen en skönhet, otrligt vackert med de tusentals med nyanser av blått.
tack för cichlasoma länken :) även om det kommer skapa problem när jag är på skolan och har tråkigt , det fanns ju hur mkt matnyggig information som helst där :)
Kan inte annat än hålla med dig om att både synspila och bifaciatus är otroligt vackra, vilket gör att man undrar varför det inte finns mer information om dem (mycket av informationen jag har hittat har rört sig om olika flowerhorns korsningar som synspila tydligen använts kraftigt i)
jinnarparen:
Var inne på din sida och kollade lite på dina Maculicauda för ungefär en vecka sedan, det är faktiskt anledningen att jag la till dem till min lista, pga dina exemplar som var otrligt vackra.
Måste även tacka för listan över aggressivitet. Jag måste erkänna att min erfarenhet med just centralamerikanare är ytterst begränsad, Cichlasoma nigrofasiatum är den enda centralare som jag har haft i mina ägor. Därför vill jag försöka att långsamt ta mig upp på stegen vad det gäller aggressivitet. Nandopsis haitiensis är en fisk som jag en dag skulle vilja ha i mitt akvarium :) Men just nu tycker jag inte att jag antingen har plats ellertillräckligt med erfarenhet med så här aggressiva ciklider så att det får helt enkelt vänta ett slag.
Moga:
Alla arterna på listan kan jag lätt få tag på, det var ett av kriteriana som jag hade innan jag började sortera ut genom listan. Hur utbudet är i Sverige kan jag inte utala mig om men jag vet att det inte är så där jättebra här i Kanada, även om jag kan beställa hem massvis med olika arter.
Vieja Melanurus måste jag erkänna att jag inte stött på , på någon av de sidorna jag letat på hittils men när jag sökte på fisken så fann jag flera väldigt vackra bilder på
http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?s=&threadid=586 och de måste nog läggas till på listan över möjliga fiskar ;) I ärlighetens namn så är synspilum den art som jag HELST skulle vilja ha, dels pga vad jag hittat om deras temperamente (förhållandevist lungt) och dels för deras underbara färger, särskilt Belize lagoon versionen som är väldigt vacker. När du hade synspilum, fann du att hannen var "elaka" även utanför lek eller var det mest under lek som han förvandlades till en hustrumisshandlare?