Motaguensis verkar vara inne på rätt spår.
Nu är jag nämligen tillbaka från andra sidan atlanten och har "nya" uppgifter, jag ställde frågan om jaggornas storlek på AquaMoJo's diskussionsforum.
http://208.51.130.220/~mojo/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=CA_SA;action=display;num=1073911180
Ni ser ju vad de säger men enkelt sammanfattat så kan man säga att jaggor mycket väl kan bli 50cm(hanarna) om man bara tar hand om dem på rätt sätt och vet hur man ska sköta dem för att de ska växa optimalt. Då fiskarna växer så måste man ge dem mer mat och då måste även filtreringen vara bättre och då underlättar det ju även om karet rymmer en stor vattenmängd så att den ökade mängden avfall inte belastar vattnet.
Kort och gått så kan man säga att man inte "råkar" få en 50cm stor jagga, det är något man måste planera sig fram till, förmodligen ända sedan fiskens yngelstadie.
Då det gäller matbiten har jag ju gjort helt fel, jag har ju dragit ner jättemycket på matningen eftersom jag tyckte att mina började se så feta ut, detta har säkerligen gjort att de har stannat av i växten, leken kanske bara påverkar tillväxttakten marginellt i sammanhanget, den minskade mängden mat kan vara huvudanledningen till den försämrade tillväxttakten. Att mina sedan går i 150cm långt kar påverkar säkert tillväxten en hel del det med. Tråkigt men sant.
Sedan så verkar det även som att det genetiska kan påverka hur stora fiskarna blir, alla människor blir ju inte över 2 meter och det är väl kanske samma sak med fiskar, att alla jaggor inte blir 50cm, oavsett hur mycket man matar dem och hur stort kar de går i. Det gäller alltså att välja ut rätt fisk bland ungfiskarna för att lyckas få fram en monsterjagga.
Hur som helst så är det intressant att höra vad amerikanarna säger, alla går ju tydligen inte samma väg som personen jag pratade med tidigare som sa att jaggor sällan blev mer än 35cm ens i naturen. I akvarium stämmer det säkert att de sällan blir mer än 35cm men det beror då på helt andra saker, som att få har tillräckligt stora kar och vet hur man ska sköta om så pass stora fiskar.
Det tråkiga i det hela är väl att man själv nu får ställa sig in i ledet som "vansköter" sina fiskar, för på sitt sätt så handlar ju detta trots allt om en form av stunting... Ingen allvarlig grad kanske men ändå så pass mycket att fiskarna inte kan bli så stora som de rent teoretiskt kan bli.
Mvh Fredrik Isaksson