citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
Jag är tveksam till om de också håller sig till sin partner hela livet som de får göra i ett akvarium. Det kan vara det som gör att hanen överger honan efter ett tag, han vill ha tag på en ny hona
Jo det där har jag också funderat på, min hane har alltid haft en så intensiv uppvaktning av honan inför varje lek och det såg jag t.ex. inte hos ett lekpar av sajicaciklider som jag hade tidigare, hos sajicorna så märkte man ibland inte ens att de var dags för lek, helt plötsligt så var bara honan borta(i någon grotta) och sedan tittade hon fram med en skock yngel efter drygt en vecka...
Hos jaguarcikliderna så verkar hanen vilja kontrollera om honan är stark nog inför varje lek, det är som om parbanden brister efter leken och sedan så måste de bildas på nytt igen.
Är det kanske så hos många större ciklidarter? Kan det vara p.g.a. detta som leken hos större arter ofta "kräver" ett avdelat kar? För att fiskarna aldrig bildar riktiga par utan egentligen bara parar ut just vid lektillfället och ett tag under yngelvården?
Mvh Fredrik Isaksson