Daniel-Odell
om ja vore snobben03 skulle ja tjata på jinnarparen tills han gav mig ett par Motaguense å ha i ett 540 :)
Zebrorna blir perfekta targetfish i det karet.
Linda-A
Jinnarparen Okej det var bra att veta.:)
Orm: Haha ser jag ut som någon som tjatar mig till saker och ting..:)
:D
Linda-A
Förresten så vad innebär targetfish?
Jag vill ju inte att Zebrorna ska råka illa ut?
Torsten
Targetfish e nog just vad du inte ville i så fall.. En "avreageringsfisk" som dom större fiskarna kan jaga runt, men som (oftast) hinner undan, eller är tillräckligt kaxig!
Jag har ett par JD, ett Salvini och ett Nicaraguaciklid i mitt 540. Det finns en liten liten Sebraciklid och några Ancistrusmalar oxå..
Skulle nog tro att jag klarar mig ett bra tag till med akvariestorleken, men så är ju inte fiskarna fullvuxna ännu. JD har yngel just nu, Salvinihanen försöker käka upp dom å Nicaraguaparet cirklar runt sin "håla".. Den lilla Sebran är ett resultat av dom som va minst men bestämmde i HELA karet innan.
Jag rekommenderar Stoby starkt, Lars har nästan alltid ngt kul att visa. Nu om inte annat har dom ju sitt nya helglasakvare på g. Södra Sanby besökte jag i somras, det dröjer nog några somrar till innan jag åker dit igen..
Linda-A
Nej det vill jag ju inte!:) Okej! Då ska det väl gå för mig med då!:)
Jo de är verkligen bra där inne!:) Vet du hur deras priser på akvarium är? Okej!:) Stoby ligger ju lite närmare så det blir Stoby för min del!:)
Mattias-Nilsson
Jag tycker nog Stoby och Sandby är ganska jämnbra. Har bara varit i Stoby några gånger dock, i Sandby är jag ganska ofta.
Jag bor i Malmö och kan väl mest hålla med Jinnarparen, här finns inte mycket centralamerikaner.... Dock tycker jag Jäger zoo är värt ett besök om du råkar vara i krokarna (är väl inget man kör 10mil för), annars är det väl ingen affär här som är så intressant, särskillt inte eftersom du har nära till Stoby....
Linda-A
Okej det var ju synd.. Nej det känns ju lite onödigt om det inte verkligen behövs..
Torsten
Jag har "bara" 12 mil till Stoby, men det ligger ju ett IKEA halvvägs, så.. =))
Stoby är inte jättebilliga på akvarier. Det som alla kallar "Åleds-akvarier" var från början "Stoby-akvarier". Men han har en vääldigt intressant Köp/sälj anslagstavla!!
Linda-A
Torsten jag har 6 mil till Stoby :D
Okej! Då vet jag det!:)
Jompastar
JD och sebra blir finemang i din nya burk. Du kan lagga till en pleco och nagra snabba billiga barber eller tetror.
JD och sebror ar kanda inrednings architekter och om du ger dom ett finkornigt grus eller sand sa blir det inrednings-kalas.
Blanda fint och grovt grus, sand och stenbumlingar lagger ner nagra rotter och vola du far en fin central burk.
Jag brukar andvanda mig av full spectrum lysror...men en JD burk skulle jag nog andvanda mig av ett lysror med lagre frekvens (bla/violett). Aterger farger valdigt intressant pa JD/carpinte/sebror. JD's blyghet hemmas i den lagre frekvensen (lagre belysning). Plus, en svart bakgrund framhaver inredningen och fargerna pa fiskarna pa ett mycket bra satt. Svart bakgrund ar dessutom lugnande for blyga JD.
Ditt vatten = bra.
Personliga tips, dvs. inget som Moses skrev ned pa sten!
Lycka till!
Linda-A
Jompastar: Så du tycker att det räcker?:) Okej jag har tre anisutrus som får följa med!:) Men funderar lite på att byta ut de två hanarna mot en honan! Men det får vänta lite!:)
Okej! Jack D vet jag inget om men min sebra som jag redan har rör inte alls mina växter i det lilla akvarium.. De gräver lite utanför sin grotta men inte mera..:)
Vad är carpinte?
Okej! Kan jag ha ett med både med full spectrum lysror och ett med låg? Går det bra att blanda?
Okej, det ska jag göra!:) Det med stenar.. I och med att jag bor nära havet så tänkte jag gå en stund på stranden och leta lite sten.. Men är det något som säger att jag borde skippa det? Hur är det med vad man får ta och inte?:)
Det var ju bra att det var det!:)
Tack så mycket!:)
FI
citat:Ursprungligen skickat av snobben03
Vad är carpinte?
Texasciklid eller Herichthys carpintis, en jättevacker blåskimmrande ciklid, kolla på jinnarparens sida för bilder på stora vackra exemplar.
http://medlem.spray.se/jinnarparen/
Gå längst ner och klicka runt bland bildsamlingarna, här är direktlänkar till två av bilderna.
http://medlem.spray.se/jinnarparen/Carpintis.jpg
http://medlem.spray.se/jinnarparen/texas_031108.jpg
citat:Ursprungligen skickat av snobben03
Okej! Kan jag ha ett med både med full spectrum lysror och ett med låg? Går det bra att blanda?
Jag brukar blanda hejvilt med lysrör, just nu så kör jag med (fram -> bak) 2st PowerGlo(full spektrum), 1st MarineGlo(blått) och 1st Sylvania Aquastar(nästan fullspektrum). Denna kombination ger ett starkt ljus och skenet är bara svagt blåaktigt så pass att karet alltid ser friskt ut.
Mvh Fredrik Isaksson
Linda-A
Fi: tackar! Det var ju en grymmt snygg fisk!!
Okej då är det bara att blanda då i stort sätt!:)
FI
Bild på lysrörskombinationen ovan.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=10&image=managuense200.jpg
Notera den blåa linjen vid bakrekanten på vattenytan, detta är ljuset från det blåa MarineGlo-röret.
Och så här ser det ut då endast de bakre rören, Sylvania Aquastar och MarineGlo är igång.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=15&image=managuense_siluett01.jpg
Mvh Fredrik Isaksson
Linda-A
Snyggt!!:) Är det riktiga växter i eller är de av plast?
FI
Det är bara plastväxter, majoriteten av växterna är uppslitna, det som syns på bilderna är de små växtstumpar som mirakulöst nog har lämnats orörda i flera veckor nu.
Mvh Fredrik Isaksson
Linda-A
Okej! Men lämnar de inte rötterna ifred då? Jag funderar ju på att ha javaormbunke i alla fall!
FI
Jo hittar du bara en plats där de inte tycker att växterna är i vägen så går det nog bra, jag har faktiskt lyckats ha levande svärdplantor med mina jaguarciklider, jag placerade en jättedunge mitt i karet och av någon anledning så accepterade de att den var placerad där. :)
Linda-A
Fi: Okej!:) Då ska vi se vad som händer, har lite växter som funkar väldigt bra i det lilla akvariumet som jag skulle vilja ha med till det stora!:)
Jompastar
Plocka sten ifran stranden du...nema problema! Tvatta stenen med en borste och slang ner i burken. Om du kanner dig nojjig sa kan du koka stenen...har aldrig behovt gora det sjalv - CA ar taliga firrar.
Lysror: gamfor bilderna pa GT'n och Carpinten vad det galler val av lysror. Manga blandar full spectrum och lagre frekvens lysror - tror att det ar en spinnoff fran saltvattens uppsattningar. Spelar ingen roll vad du gor, men JD'n kommer formodligen inte att gilla for starkt ljus.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=97133&gid=97138