citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
Hur reagerar övriga fiskar i karet?
Står karet i ett rum där det ofta är människor? Har själv ett kar på ett ställe i huset där vi inte är så ofta. Fiskarna i detta kar är livrädda när man kommer.
Hur länge har du haft dem? I början är det inte ovanligt att fiskarna är rädda.
Sedan så har du inte så många fiskar i ditt kar heller, inte om man ser till storleken på dem nu.
Av det som jag såg på bilden så verkar du ha en väldigt öppen planlösning samt inredning som inte når så långt upp från bottnen. Skaffa mer rötter och någon växt som når upp till ytan. En mörkare bakgrund skapar också en viss trygghet.
Förmodar att de flesta fiskarna håller sig nära bottnen, vid matning så väntar de antingen på att maten kommer ner till dem eller så simmar de blixtsnabbt upp till ytan och snappar efter maten innan de snabbt återvänder ner igen, men jag kan ju ha fel.
Övriga fiskar är relativt pigga, det är ju inte malawifart men dom rör på sig.
Har dom i "mitt" rum och där är ofta folk.
Jacksen har gått i karet i 5-6 veckor, övriga längre.
Det stämmer att det är en ganska öppen planlösning, men det är bara Jacksen som gömmer sig.
Som sagt var så är det fart på dom andra, dom tar en bit var av räkmixen eller vad jag nu matar med just då och sen simmar dom runt ett tag och kivas om maten, sen så kommer Jacksen och vill va med på det hela, Jacksen äter snabbt och sen tillbaka till sina platser.
Nämnas bör kanske att förrutom malarna så är Jacksen störst i karet (13 o 15 cm)
Kan det verkligen vara så att dom ännu inte vant in sig i karet efter 5-6 veckor???
Honan står mest och trycker ovanför pumpen medans hanen står under en av rötterna som på bilden......