citat:Ursprungligen skickat av henrikrock
Hur många ytterligare arter tror ni man kan ha och hur många av varje?
Personligen så hade jag antingen sparat två lekpar av JD och sedan nöjt mig så, två lekpar av samma art kan ibland locka fram oerhört intressanta beteenden, eller också så hade jag sparat ett lekpar av Jack Dempsey och utökat med ett lekpar av t.ex nicaraguense. Det skulle nog bli en intressant kombination både färgmässigt och beteendemässigt då de är rätt olika varandra. :)
Jack Dempsey + salvini skulle också vara en tuff kombination men jag vet inte hur enkelt det är att husera dem i ett 150cm långt kar, inreder man klokt med många tydligt indelade "rum" så kanske det kan fungera men båda arterna har rätt intensiv uppvaktning och lek så det är nog ett gränsfall.
Jack Dempsey + någon Vieja kanske kan fungera? ...eller vad säger Vieja-experterna? *lockar på jinnarparen och jarinen* ;)
Nöjer man sig med ett lekpar i karet(Jack Dempsey) och sedan kör med ensamma individer så är det lättare att blanda, jag har aldrig provat med fullvuxna individer men är arterna ungefär lika aggressiva så gissar jag att det går att köra med ett Jack Dempsey-par + två ensamma individer av andra arter. Men det kan nog bli trångt då Dempseyna leker...
Mvh Fredrik Isaksson