citat:
Vadå "Nja"
.. det lät som du menade att dom bara kan leva och föröka sig anearobt (vilket jag vet att du inte menade - därav både ja och nej). Jag hör ofta akvarister som tror att lösningen på Cyanobakterieproblemet är att öka cirkulationen. Säger man då att dom innehåller något som inte tål syre så späs den skrönan på, men det är egentligen helt fel (därav "Nja" - både ja och nej).
citat:
Sedan är det väl minst sagt en överdrift att påstå att "alla" akvarier ligger och nästan tippar över till CB odling.
Ja på samma sätt som det är en överdrift att säga att man har si och så många "identiska" akvarier där man bara får Cyanobakterier i ett av dom. Därav min överdrift tillbaks.
citat:
Jag uppfattar nämligen inte CB som ett stort problem hos folk även om man då och då har det.
Jag har kontakt nästan dagligen med växtakvarister som har problem med Cyanobakterier. Du är ingen växtakvarist. Jag är inte nöjd med hur min burk ser ut:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1374
..alltid påjakt efter en snyggare design.
citat:
Samma med gnäll om "god" tillväxt på växterna. De flesta eftersträvar att snyggt akvarium med minimal skötsel, inte tillväxt motsvarande nässlor på en gödselstack.
Vi har inte samma infallsvinkel på akvaristiken. Jag eftersträvar snabb tillväxt eftersom jag vill pyssla med det jag *egentligen* tycker är kul: Att designa växtakvarier. Att få växterna att täcka en botten snabbt för att snabbt få fram ett slutresultat, ungefär som Amano.