Ursprungsfrågan var bl a. "Kan det bli farligt för fiskarna". Svaret på den frågan är ja. Är det verkligen provocerande? Ärligt talat så förstår jag inte vad som är provocerande i mitt inlägg.
citat:Jag hade under 1,5 år diskus i mitt växtakvarium, och trots att dom anses knepiga så verkade dom inte ha några som helst problem med 40 mg/l.
Diskus har jag hört lever ofta i mijöer med mycket dött växtmaterial dvs. de borde vara anpassade till kombinationen låg syrgashalt och hög koldioxidhalt.
citat:Jag har inga flaschiga länkar som ingen förstår
"Min" länk är lika lätt att förstå som din och knappast flashig. Jag påstår inte att den innehåller "sanningen" och kan inte bedömma det heller. Troligen kommer siffrorna endast från ett par arter (lax och karp).
citat:jag har inga grundläggande teoretiska kunskaper, skall jag vara ärlig så förstår jag inte vad intern syrebrist är eller hur det funkar, ditt inlägg är för mig helt ofattbart kunnde lika gärna vara grekiska
Lägg av, visst förstår du att om syrgasbristen sker i cellen så är det "internt" dvs. inne i fisken. Att du kallar det jag skrev för grekiska ser jag som en medveten förolämpning.
citat:
Det jag vet är att jag har BÅDE växter och fiskar som trivs och att det inte verkar vara ett problem
Det är för att du vet vad du håller på med och inte bara bubblar i koldioxid för att det är så bra så. Mitt inlägg är inget som helst angrepp mot dig, eller någon annan heller. Jag försöker bara säga att man kan skada fisken med koldioxid samt att det (åtminstone teoretisk) är viktigare med hög syrgashalt om man samtidigt har hör koldioxidhalt.
citat:Varken i mitt akvarium eller i naturen, jag har sett många sjöar med god växtlighet och fiskar
och?