Håller på att göra en bakgrund med Ecoprim vilket kommer att ge samma täta funktion som BTN (Se:
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=306 för mer info) där jag lägger utblåsen i ena änden av tanken med 0,5 meter mellanrum och olika vinkel. Insuget till pumparna kommer att ligga i motstående ända varefter vattnet får passera bakom bakgrunden och två där liggande filterboxar med matta innan det når pumpboxen. Dessutom kommer jag i insugsändan att ha en overflowbox som tar av vatten till sumpen vilket sedan förs tillbaka i den box där pumparna står.
Alltså inga bottenfilter eller liknande utan bara filtermatta i karet, blir en typ av stort innerfilter, samt sumpen där jag kommer ha företrädesvis nitratrening genom att först steglufta och slutligen fack med långsamt flöde utan syretillförsel. Räknar med att pumpkapaciteten är avpassat för 1400-1600 liter och även filterna är "overkill" varför jag skall kunna nå noll-läsningar på nitrat/nitrit. Sumpen kommer vara lite av ett experimentarium. Eftersom jag har studerat vattenrening för stora anläggningar tänkte jag testa vissa ideer från verkligheten i akvarieskala.
Carpe Diem