salo
Överhuvudtaget tycker jag att de verkar ha en helt annan filosofi när det gäller inredning osv i USA. Brukar roa mig med att kolla in bilderna på predatoryfish bla. Det ser ofta rätt sunkigt ut. Skitiga rutor. Ogenomtänkt inredning, ofta för grovt, gärna blått eller rött grus alternativt inget bottenmaterial alls. Kollar man svenska bilder tex härifrån som användarna lägger upp så ser nästan alltid karen jättefina ut, anlis med varierande storlek på bottenmaterialet och Fredriks (FI) jaguartank är ju kanonsnygga tex. Finns säkert väldigt snygga akvarium där borta också men rent generellt verkar det som att de har ett annat tänk, eller helt enkelt struntar i sådana detaljer.
/Jonas
anli
Ok, jag måste fortsätta sagan om trimacen "Trisse"! I dag fick han hoppa ned i ett 720 liters kar. Med en bunt stora malar och en Midas.
Det började så här:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Trimac_Midas.jpg
och slutade med en vinnare som skoningslöst jagar den besegrade tyvärr:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Trimac_winner.JPG
Trisse är nu ca 20 cm, Midasen var nyligen mätt till 18 cm.
Så här ser mitt sunkiga beg. garagekar med medföljande sjösten ut:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/720_fish.jpg
Men jag å frugan sitter där ändå och tar våra dry martinis! Tom ett ouppvärmt garage blir mysigt med sådan underhållning!
Daniel-Odell
stackars min midas :-(
anli
citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell
stackars min midas :-(
ja.. han är ju så snäll Midasen, slog ju bara ihjäl en synspila förra helgen stackarn! Och då vill e han ju absolut försöka spöa Trimacen oxå...
ps en bild som jag tog innan han fick stryk... inte så mycket blåmärken där och kaxig kände han sig:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Midas.jpg
ds
FI
1-0 till Trisse... ;)
Men jag skulle inte lita en sekund på citrinellumen om jag var du, om jag får ge dig ett amatörmässigt förslag så är det att du petar ner någon ytterligare ciklid i karet för att sprida aggressionerna en aning, bara så att inte Trisse är den första som åker om citrinellumen får hjärnsläpp. Jag ser att du har skivtetror i karet och de kan i vissa fall vara det störande moment som behövs för att dämpa aggressionen mellan två ciklider... men jag ifrågasätter mig ändå deras värde som targetfish då jag tycker att de i vissa fall bara står som fån och tittar på medan cikliderna slår varandra sönder och samman. :P
Grymt snyggt foto på citrinellumen för övrigt! Ett perfekt artfoto, skicka in det till Kjell eller Christian så att de kan lägga upp det på artbeskrivningen för citrinellumen. :)
Mvh Fredrik Isaksson
Mattias-Nilsson
Fredrik: har du skaffat Red Tail? Ser ut som en lite Red Tail på din sida?
mrgreed
>Grymt snyggt foto på citrinellumen för övrigt! Ett perfekt artfoto, skicka in det till Kjell eller Christian så att de kan lägga upp det på artbeskrivningen för citrinellumen. :)
Visst är det ett ruggigt snyggt foto men det skulle säkert lura många hur en fullvuxen citrinellum brukar se ut så det är väl bara en halvbra ide?
Citrinellum är väl i dem allra flesta fallen gul visst finns det färgvarianter men...
Mvh
Danne
anli
Hehe... jag är inte orolig för Trisse utan Midasen! Han har fått gömma sig under/bland malarna i två dagar nu... medans Trisse letar. Att en citrinellum kan se så spak å rädd ut! Men lite lugnare i dag dock, ingen hetsjakt. Har försökt möblera om och dela av.
Skivtertrorna funkade när Trimacen var som mest förbannad.. han glömde bort Midasen korta stunder, så han kunde gömma sig.
Tanken på en ytterligare ciklid slog mig... men måsta ha tag i nåt lämpligt i den storleksklassen i så fall.... men jag avvaktar ett tag till.
De långsträckta malarna antastar Trisse då och då (tafsar med antennerna) och han ser mest förvånad och besvärad ut:D
I karet just altså:
Trimac 19-20 cm
Midas 18 cm
32 cm plectomus
28 cm Chrysichthys brachynema mal
5 st 17-18 cm Hoplosternum thoracatum
4 st skivtetror
FI
citat:Ursprungligen skickat av mrgreed
Visst är det ett ruggigt snyggt foto men det skulle säkert lura många hur en fullvuxen citrinellum brukar se ut så det är väl bara en halvbra ide?
Jo fast det står redan nu att det existerar en gul och en grå variant och med den grå så förmodar jag att man menar "barred midas" så den där bilden borde passa perfekt om man lägger in den under "Fler foton".
Mvh Fredrik Isaksson
FI
citat:Ursprungligen skickat av Mattias Nilsson
Fredrik: har du skaffat Red Tail? Ser ut som en lite Red Tail på din sida?
Jo jag fick möjligheten att dra upp en liten rackare till större storlek så att den kunde gå i en damm med en annan bjässe. Skitball firre! ;) Den var väl runt 11cm då den köptes och börjar nog närma sig 15cm nu ca 3 veckor senare... (!!) :O
Mvh Fredrik Isaksson
anli
Pust... äntligen har Trisse slutat mobba Midasen! Nu kan han faktiskt simma omkring och inte bara ligga på sidan under en rot!
Väldigt skönt, tror det kommer att ordna sig (ett tag!).
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Trisse_Midas_buddies.jpg
VBärre än så här blir det inte just nu:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Trisse_Midas_buddies_3.jpg
Faktisk så måste jag ge pansarmalarna en eloge, när det hettade till så dök de upp och störde Trimacen med sitt tafsande med spröten :D
Mattias-Andersson
Hur stor e den där malen egentligen???
anli
mot 30 cm nåt...
Mattias-Andersson
Vad fick du med karet och vad betalte du egentligen???
Börjar likna ett riktigt kap....;D
anli
3500... Kap var det absolut inte :D
Men med var som sagt 2st plectomus (22 och 32 cm), 1 st28 cm Chrysichthys brachynema mal och en fjäderfenssydontis 20 cm... och den döda asiatiska redtailmalen ca 50 cm.
Mattias-Andersson
Bara malarna är ju värda ett par kronor ju, men karet var väl inte i bästa skick va??
Fick du med ramp o ställning så var de ju helt oki pris...
anli
jodå en aluställning, en värdelös ramp, enorma mängder grov sjösten, ett Fluval 303 och ett stort 1500 l/h powerhead.
Ps. var hem på lunchen och kollade läget, å det var peace, loce and understanding fortfarande i karet [:). Midasen börjar få mer normal teckning ds.
mattis1
Är det inte bara 10-åringar som döper sina fiskar och kallar dom vid namn, såsom "Trisse"..
:-)
jinnarparen
Fiskar med personlighet får ofta namn.
Mitt doviipar går under namnet Tor & Freja.
Daniel-Odell
matt.is: ere inte bara 10-åringar som har delfiner tatuerade på armen?
;)