citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
citat:han blev tvärt extremt dålig igår och tryckte på botten, andades lugnt men såg aldeles färdig ut!
Det låter som om att det akuta han dog av var fel på jonbalansen. För lite salter/för mycket vatten i kroppen gör att cellerna inte kan styras vilket sabbar andning och kan ge hjärtattack (vad den orsakats av har jag ingen aning om och det skulle ju kunna döda det också). Det man ska göra är att köra i en massa salt.
FI hade vita prick på sina jaguarer vilket gav jonbalansproblem. Får försöka leta upp den tråden.
Jo det stämmer! Ola var räddaren i nöden, båda jaggorna låg på sida, honan hade t.o.m. börjat vända buken uppåt. Ola sa "Salta!". Och det gjorde jag. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket jag saltade men jag tror det var 1dl/100 liter ungefär, ca 3-4dl i mitt 375 liters alltså, jag kommer dock inte ihåg om jag redan hade saltat för vitapricken.... Hur som helst så gjorde det susen, efter ett tag så började de röra på sig och började simma runt och klia sig och jag tror inte ens det dröjde en dag innan de båda var hur pigga som helst. Tack Ola! :)
Brorsan var förbi då fiskarna var som värst, han sa ingenting då men efteråt så berättade han att han var bergsäker på att de skulle dö, han sa att han förmodligen hade börjat fundera på att håva upp dem om det hade varit hans fiskar. De såg verkligen livlösa ut, honan andades bara med ena gälen och ytterst ytterst lite och buken började som sagt vända sig uppåt... Helt sjukt att de kunde repa sig egentligen...
Ingen tröst för förlusten med Trisse iofs men det kanske kan rädda någon annan fisk som ligger riktigt risigt till. Underskatta inte saltet, salta dock inte i onödan, använd det bara då det verkligen behövs.