Jinnarparen: Kul att du har skaffat jaggor igen! :) Jag håller med om att de kan vara lite trista då man matar med vanligt foder men detta är ju ganska onaturligt för dem så det är egentligen inte så konstigt, det är först då man matar med levande foder som jaggorna kommer till sin rätt som jag ser det. Försök få igång deras smygjakt genom att inreda med mycket bråte och mata dem med fiskar som är omöjliga att få tag på genom "normal" jakt. De blir klumpigare ju större de blir så då använder de smygjakt på alla typer av byten, mina smyger t.o.m på guldfiskar... ;)
Nåväl, tillbaka till viejorna.
Kan man inte titta på deras kroppsform för att avgöra vilket kön de har?
Tittar man på den här bilden så ser man ganska tydligt skillnaden i kroppsform och färg på de två som jag tror har olika kön, min gissning är att den till höger är en hona och den i mitten en hane, vad tror du om det?
http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Akvarier:akvarium_ny_inredning07.jpg
Vid vilken storlek brukar könsskillnaderna träda fram på allvar?
Uppskattningsvis så är den största en bit över 20cm, den mellersta drygt 15cm och den minsta just under 15cm. Ingen av dem har spetsiga utdragna fenor men pannan har lite brantare lutning på den största.
Vad bör man för övrigt mata viejor? Jag köpte gröna Hikaripellets som var för Koi men jag vet inte om det är rätt, jaggorna är tokiga i dem precis som med alla typer av pellets men viejorna verkar inte så förtjusta i dem, de verkar tycka bättre om Sera Cichlidsticks som de äter med stor aptit.
Jag har förståt att man ska ge dem mycket grönt men vet inte riktigt vad som är bäst, har du några bra tips som du vill dela med dig av?
Mvh Fredrik Isaksson