citat:Men visst hade det varit kul om det var lönsammhet i fisk med god kvalité. Tänk om vi kunde köpa Svenskodlad fisk av kvalité i Sverige till samma pris som dom asienodlade fiskarna
Förutsättningarna finns redan - tänk på att frakten är oerhört dyr från Asien (från andra ställen också för den delen) och ofta utgör priset för den billigaste fisken 2/3 av "inköpspriset".
En fisk som i Asien kostar 2 kr/st kostar därmed in 6 kr och nog kan man ta ut åtminstone 8 kr för en likvärdig svenskodlad fisk - så det innebär alltså att man kan få ut 8 kr för en fisk där den asiatiske odlaren bara får 2 kr. Visst el och hyra är något dyrare här, men det är marginellt (om man sätter det i relation till fiskpriset) så nog har redan den svenske odlaren en gigantisk konkurresnfördel framför den asiatiske.
Vad som felar är istället kunskapen och proffessionalismen i själva odlandet.
Det finns ju redan idag grossister som har heltidsanställda odlare som drar fram det mesta av deras fisk. Dessa odlare har avtalsenliga löner (t.o.m. en bit över), 8-timmars arbetsdag, OB-ersättning (helgjourer nödvändiga), semesterersättning etc. och ändå grossiten så pass ekonomi i det hela att de anser att odlingen är mer lönsam än att ta in odlad fisk från Asien.
citat:Och helt plötslig är jag och Kjell Fohrman totalt överens. Problemet ligger i att affärerna betalar för lite för fisken och det är därför dom säljer "skräpet".
Nja inte riktigt men nästan - felet är att de överhuvudtaget köper skräpet, inte att de betalar för lite. Men jag ser i resten av vad du skrev "Om man började att odla sådanna fiskar som affärerna/kunderna vill ha och inte såna som dom inte vill ha så skulle det inte vara några problem att sälja till priser lite över 1/3 av utpriset. Jag säljer faktiskt själv växter till 1/2 utpriset, men bara dom folk vill ha, dom andra slänger jag." att det väl antagligen är ungefär så du menar och där är vi överens.
citat:Jag tror att det finns många kompetenta hobbyodlare och akvarister i dett avlånga land. Att hålla fisk kräver engagemang och tid, och många samt jag lägger ner hela sin själ i det. Sen tror jag att många akvarister sitter på mycket fin fisk hemma.
Tror också att det är många som "sitter" på mycket fin fisk i Sverige, däremot så tror jag att det är betydligt sämre ställt med kunnadet vad gäller avelsurval, odlande och uppdragande av yngel.
Jag har alltid hävdat att det utan större problem med en rätt liten investering skulle kunna gå att göra en odling på 20 kvm så lönsam att det skulle räcka till att täcka en avtalsenlig skattad lön.
Däremot kommer det in en annan faktor i det hela - nämligen det som Robin skriver - "Trodde att akvaristik var en hobby och inget halvtidsjobb. Anledningen till att jag håller på med fiskar är att jag tycker dom är intressanta och fina (många gånger iaf) inte att tjäna pengar."
Så är det nog för de flesta av oss och detta är orsaken till att vi inte odlar speciellt proffesionellt utan näjer oss med att det är en kul hobby, som t.o.m. kan få kosta lite
Ciklidhälsningar
Kjell