FI
Hur är det med grönsaker och frukt? Innehåller de tillräckligt mycket "nyttigheter" för att renodlade växtätare ska få i sig allt de behöver eller bör man stödmata med röda mygg, räkor eller pellets för att de t.ex. ska få i sig tillräckligt mycket protein?
Kjell-Fohrman
Det beror ju på vilka grönsaker det gäller - herbivora arter behöver fiberrik kost så det är detta de behöver.
Ciklidhälsningar
Kjell
malawi_voodoo
Enligt svenska livsmedelsverkets tabbeller innehåller SKALADE räkor 24% protein, en oskalad räka (som man har i räkmix) borde innehålla mindre (ca 15%).
och till ORM: Alla som styrketränar VET Att Paulun inte vet vad han pratar om ;)
FI
Kjell: Finns det några grönsaker eller frukter som man bör hålla sig borta ifrån eller är det bara att slänga i vad man har hemma? T.ex. ärtor, morötter, sallad, squash, banan, äpple, päron, kiwi?
Fiskarna som ska äta denna mumsiga frukt- och grönsakssallad är Vieja bifasciata, skivtetra, gibbiceps och ancistrus.
Mvh Fredrik Isaksson
Rivulatus
Att tilläga för att det inte ska bli något missförstånd så är Viejor inte rena herbivorer de utökar sin kost i naturen med insekter och småfisk även dom men i en "räkmix" så kan man hålla procenten animaliska produkter lågt men dock så råder jag er till att inkludera det!
FI
Jo men går man efter vad som står på fishbase så verkar det skilja sig en del mellan de olika Vieja-arterna. De säger t.ex. att bifasciatan är en renodlad växtätare.
"Feeds mainly on bottom detritus and vegetable matter but will eat most all forms of plant life from algal filaments to terrestrial plants"
Medan fenestratan även äter en del insekter.
"Feeds mainly on plant and vegetable matter supplemented by invertebrates and aquatic insects"
Går man under Food Items under respektive art så syns det ännu tydligare.
Så ska man gå efter vad som står på fishbase så verkar frukt och grönt vara mer korrekt än räkmix åtminstone till bifasciatan, frågan är väl bara om man alltid ska lita blint på fishbase... ;)
Mvh Fredrik Isaksson
Lundensis
Hej.
Har läst om era diskussioner om fiskfoder. Jag har själv provat att experimentera lite med räkmix. Förutom räkor har jag haft ingredienser som alaskan pollock, råa ägg, laxfoder (pulver), banan, kiwi, avokado, mango, physalis, alfalfa-groddar, gröna ärtor, rapsolja. Jag har dessa ingredienser i min nuvarande räkmix.
Det har funkat bra till jordätare, crenicichlor och centralamerikaner (karnivorer såväl som herbivorer). Fiskarna växer otroligt bra trots måttliga mängder och de blir inte överviktiga. Man kan styra ingredienserna efter fiskarnas behov, dvs ha ett kraftigare foder när de är små och tillväxten är hög och sen dra ner på de feta ingredienserna då tillväxten avtar.
Jag födde t.ex. upp yngel av Thorichthys aureus. När de var ca fem månader gamla var de största individerna 12 cm. Då var de fortfarande inte könsmogna. Min nuvarande managuensis-hane var 16-18 cm för ett år sen, nu är han ca 32 cm och jag har inte ens gett honom mat varje dag.
Jag föredrar räkmix framför pellets trots att räkmix smutsar ner vattnet mer. Det är färskare foder och jag tror knappast att man använder lika fina ingredienser vid tillverkning av pellets.
StefanL
Lundensis:
När du sammansatt dessa ingredienser...vad har du tänkt att varje del skall ge för fördelar?
Avocadon är rätt fet och Kiwin har en stark syra samt att den är protein-nedbrytande. Rapsolja?
Vilken ingrediens tror du har haft störst effekt på tillväxten?
Lundensis
Tricella:
Jag har försökt göra en blandning som tillfredställer fiskarnas näringsbehov. Jag har inte gjort några vetenskapliga undersökningar angående sammansättningen av ingredienserna, utan kan bara konstatera att fiskarna mår bra och växer bra (pearsi såväl som managuensis). Med andra ord, jag har bara gissat mig fram. Vilken ingrediens som haft störst effekt på tillväxten kan jag endast gissa mig till, men både ägg och laxfoder innehåller mkt protein, så det kan ju vara de. Räkorna tror jag också har en hel del effekt. 600 g laxfoder lär generera 1 kg fisk, åtminstone i laxodlingar.
Så här ser receptet ut:
1 kg räkor
400 g Alaskan pollock
5 råa ägg
3 dl laxfoder
2 bananer
2 kiwi
2 avokado
1 mango
1 pkt alafalfagroddar
1 kg gröna ärtor
3 msk rapdolja
Lite gelatinpulver för att binda upp massan.
Smaklig måltid
NewAgeMan
Jag skulle tro att laxfodret har den största inverkan på tillväxtan på dina fiskar Lundensis. Annars så såg ditt recept riktigt smaskigt ut :)
StefanL
Vart köper du laxfoder?
Lundensis
Jag köpte mitt hos Sandby ciklidhobby (100kr/kg). Hur som helst, prova hos en akvariehandlare med bra kontakter och utbud, eller om du känner någon som jobbar på en laxodling. Laxfoder är en färskvara och ska förvaras i frysen. Se även till så att det inte har passerat bäst före datum när du köper det. Det finns som pulver och pellets i olika storlekar. Tänk på att det är ett extremt kraftigt foder (600g generar 1 kg fisk), så utfodra i måttliga mängder (även om det är en delingrediens i räkmix). Matar man enbart med laxfoder ska man inte ge fiskarna så mycket att det syns på deras magar. Putar magarna har man gett för mycket. Räkmixen har funkat bra till syd- och centralamerikaner. Provar ni det på malawi och tanganyika, gör ni det på egen risk.
StefanL
Självklart gör man allt "hokus pokus" på egen risk. Jag skulle dock vara starkt tveksam till att tillsätta det till Tanganyika (Tropheus) då jag upplevt dessa som oerhört känsliga fodermässigt.
Det är intressant att se nya idéer och att någon haft lycka med "experimenterandet"...;)
Lundensis
Enligt en jag känner som jobbar på en laxodling och som har ciklider, kan man ge laxfoder till malawi- och tanganyikaciklider om man börjar att vänja dem (väldigt försiktigt) när de precis blivit frisimmande. Jag vet inte om jag skulle våga, men mina kunskaper om dessa ciklider är ganska begränsad.
Laxfoder har haft dåligt rykte inom akvarievärlden. T.ex. skulle fiskarna bli blinda p.g.a. den höga fetthalten, men det stämmer inte. Fiskar som blivit blinda beror på att de fått laxfoder som passerat bäst före datum, d.v.s. vitaminerna (A-vitamin) har försvunnit. För många år sen födde jag upp en brasiliensis-hane på laxfoder. Jag gav den massor och den blev varken blind eller överviktig. Den mådde hur bra som helst och växte fort. Dock tycker jag att man bör mata försiktigt.
Prova räkmixen, den kostar ca 150 kr/sats.:)