Fiskarnu
tjena, grabbar länge sen jag skrev något :P
Nu har jag skaffat 6 st små på 2-3 cm typ och dom verkar må bra. tänkte fråga om man ska göra något specielt för att dom ska trivas ordentligt? jag har läst på zoopet att dom ska vara svåra att hålla i akvarie alltså svårighets graden "4". (dom käkade min guppy)
walle_1
Dom är inte alls svåra så länge man håller dom med sunt förnuft. Mata dagligen för dom är benägna att äta upp varandra i uppväxtperioden. Ge mat som räkor, fisk, (inte mygglarver nu i början för dom kan sätta det i halsen, men när dom är lite större kan du ge det), musslor, det mesta som lever under vatten kan du mata dom med. INGEN OXHJÄRTA.
MVH Martin
malawi_voodoo
varför inte oxhjärta?
Fiskarnu
dom käkade fett igår och blev tjocka... ska man verkligen mata varje dag liksom, matade alla dagar sen jag köpte dom. Igår så har dom blev med att samma efter maten (alltså deras mage var tjock, käkade väldigt mycket)
Johan
har en bild bland mina bilder på länken på en halv vuxen piraya. de matas varannan dag med strömming/eller sill.
Daniel-Odell
strömming å sill e samma sak med olika namn efter/innan ölands södra udde :)
Johan
där ser man
Fiskarnu
ok, när du köpte dom, biter dom varandra eller? mina dom jagar varandra typ...
Johan
att de jagar varandra brukar nog oftast vara för att skapa sig plats i karet för sitt revir. och råkar någon då bli skadad så händer det att de "klipper" den skadade.
Fiskarnu
jo det har jag faktisk märkt att dom dödar den som blir skadad "såg det på discovery"
dog vissa av dina pirayor? tänkte skaffa minst 20 st... :D
Johan
jag pratar inte av egen erfarenhet utan min bästa polare har såna. han köpte tror jag 15st. han har ett 375 men nu har han bara 8 tror jag det blev för trångt. tror bara en av dem dog av "kannibalism"
Fiskarnu
ok :P wow 15 sen 8 kvar helt otroligt egentligen. hur stora var dom? 2-3 eller halv-full vuxen
Johan
när han köpte dem så var det inte större en normalstor tigerbarb. nu är de runt 20-25cm. är väl 1,5 år sen han köpte dem.
walle_1
citat:varför inte oxhjärta?
Därför att det är helt onaturligt för fisk för dom kan inte smälta fetter från varmblodiga djur.
MVH Martin
daniel_i_malmo
Som nämnts ovan så måste du vara beredd på att de kan skada varandra när de är ungdjur. Det är inte helt sällan ett öga eller en bit av ryggen ryker. Stora pirayor brukar inte vara så aggressiva inbördes.
Det är glupska fiskar och kan växa riktigt fort om de får rikligt med mat. Riklig matning kräver dock att man har ett bra filtersystem och byter vatten regelbundet om inte vattenkvalitén ska bli lidande.
En annan sak jag upplevt är att stora pirayor ofta kan vara lättstressade och få panik av plötsliga rörelser utanför akvariet.
Lycka till.
Johan
det är inte smart att ställa karet så det sällan gås förbi. de erfarenheter som jag har är att ställ det så man ofta går förbi, då blir de inte lika lätt nervösa utan vänjer sig vid att man är ofta där o springer
Fiskarnu
joo det har du rätt i, jag har ställe den en liten bit från dörren i mitt rum där jag går ut och in ofta, dom börja vänja sig.
ähh shit jag borde ha köpt dom stora då istället? det fanns mellan 2-3 cm och dom på 10-12 cm nånting.
Har 6 totalt och medans dom växter så kommer säkert minst 4 dör? Om din kompis hade 15 och 8 kvar så lär mina dör också...
Johan
de har inte dött. en dog. restan har sålt. för att det blev trångt
Snapper
När dom äter går dom in i "feedingfrenzy", biter i allt som är omkring, inte ovanligt att ögon o rygg ryker på polarna. Men detta finns med i deras gener,pirayor har fruktansvärt bra läkkött! Ibland kan man se pirayor där hela ryggen har blivit uppäten, men bara efter en vecka eller två så har det läkt ihop!
Och dom växer SNABBT, så dina pirayor kommer snart va stora.
Fiskarnu
Ok, jag trodde att du menade att 7 st :P men 1 var uppäten iaf :P
jasså läker dom pirayorna så snabbt? om deras fenan blir av biten (liten bit) så läker dom igen på dryga 1-2 veckor?