Bakteriekulturer eller vattenberedningsmedel behöver du inte använda när ditt akvarium har kommit "igång". Normalt tar det cirka 1 månad för att filterna i ett nystartat akvarium att få igång de nyttiga bakterier som krävs för att skapa en biologisk balans. Undantag kan vara om man av någon anledning gör stora delvattenbyte(över 50%), då kan det vara idé att tillsätta vattenberedningsmedel.
Räkmix är det överlägset bästa fodret för afrikanska ciklider, men tyvärr smutsar det ner mycket och ska helst inte användas mer än 1 gång per dag. Unfiskar som fortfarande växer bukar jag då och då ge pellets eller granulat som ett proteinrikt komplement. Täta vattenbyte är den i särklass bästa åtgärden för bättre tillväxt.
Havssalt finns i vanliga livsmedelsbutiker, som Daniel skriver så ska saltet vara jodfritt.
Ytterfilter rengörs när de satt igen så pass mycket att kapaciteten märkbart sjunkit. Hur ofta detta är kan jag inte säga eftersom detta beror helt och hållet på hur hårt belastade de är. Jag regör mina ytterfilter med ca 8-10 månaders intervall.
För att se att du har en väl fungerande bakteriekultur kan du skaffa ett vattentest för nitrit. Mer om detta kan du läsa här;
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=195
Mvh Michael Persson