Nu ska jag ge uttryck för mina åsikter i den här frågan.
citat:Vad tycker ni om den kommersiella odlingen av hybridfiskar såsom Papegojcikliden, Flower Horn och Röd Texasciklid Tex?
Jag tycker att de är rätt ointressanta jämfört med vildformerna
citat:Själv så är jag emot det, då dess enda syfte är pengar vilket varken gagnar fiskarna eller akvaristerna.
Min åsikt: Tja, håller med i princip. Levande varor är inte vilka varor som helst, något som är dags att bygga regler och avtal efter, men ser inte direkt skilnaden med annan akvariefisk och det är inte fel att tjäna pengar så länge det inte "gås över lik".
citat:Även om hybridisering sker i naturer är den dock väldigt ovanlig och brukar inte resultera i någon form av kemiskt färgdoppade papegojciklider.
Tja, de är nog periodvis viktiga i artbildningsprocessen och här blir artbegreppet viktigt. Populationer "hybridiserar" jämt.
citat:Visst finns det olika avelsformer inom de flesta sällskapsdjur som dom flesta människor accepterar. Men gränsen måste ju dras någonstans däremellan. Jag tror inte någon sann kattälskare är mycket för Sphynx katter, dvs katter helt utan hårbeklädnad.
Här håller jag helt med och vissa avelsformer går helt klart över gränsen för vad som är ok (jag skriver om fisk nu, kan inget om katter).
citat:Jag känner att begreppen hybridisering och mutationer lätt kan förväxlas under just vinstinriktade syften. Men då mutationer i det vilda leder till evolutionära framsteg för fisken, så får hybridiseringen snarare en motsatt effekt i det fria, vilket inte sker i odlingstankar hos dom säljande affärsmännen.
Mutationer ger oftast ingen effekt alls, ibland är de skadliga och mycket mycket sällan ger de upphov till något nytt. Sedan kan man diskuttera om det finns evolutionära framsteg (längre). Evolutionära anpassningar är bättre term. Uttrycket "evolutionära framsteg" får folk att missförstå evolutionen.
citat:Nej den sanna vildformen tycker jag är den mest tilltalande!!
Håller med och jag skulle vilja lägga till ordet intressantare och mer informativa. En vildform har "tagits fram" genom naturligt och sexuellt urval + slump i naturen. Man kan sitta och fundera på vad allt är till för. Den informationen är borta hos en odlingsform. Varför är platyn röd? För att den har odlats fram så. Varför är rödzebran röd? Vet inte, men den röda färgen är mycket, mycket, mycket intressantare!!!