deelayDet är väl inte så konstigt att många blir det när dom råkar ut för bekymmer? Det märkliga är att det finns som som kört räkmix i 15år utan problem medans vissa som testar råkar ut för mer problem på 1år än dom tidigare 15 åren dom hållit på.
Jag körde torrfoder(Hikari spirulina bla) och mald oxhjärta(poppis på 80talet) i ca 20år med väldigt lite problem sedan testade jag räkmix... mer problem på mindre än ett år än vad jag haft på dom 20åren innan, inte konstigt om man blir skeptiskt då tycker jag... så jag åtegick till torrfoder och problemen försvann, så det är inte bara att man bestämmt sig för att sluta med det utan grunder.
Nej självklart är det så. Säger inte emot det, men en del personer hoppar på "anti-räkmix"-vagnen utan att ens ha provat och gett fodret en ärlig chans. Ofta grundat på att det finns så många olika recept hit och dit där det ibland får ses som uppenbart att vissa ingredienser knappt ger något resultat (andelen blir mikroskopisk).
Jag kan hålla med Tony om att vissa räkmixar kanske har brister som gör att fiskarna inte får till sig det de behöver, men övervärdera inte det kommersiella fodret heller.
T ex så har jag ofta tjatat om naturose astaxanthin och vad det innehåller...här finns massor av näringsämnen som man kan blanda i sin räkmix och få en riktigt bra och näringsrik sammansättning. Då menar jag inte att man ska häva i så mycket av det att det ger färgförstärkning utan nu syftade jag endast på att det ger många viktiga näringsämnen även om du håller dig under rekommenderad mängd.
Sjukdomar och annat som man eventuellt kan lokalisera till att ha uppstått pga foderproblem och då räkmix håller sig nog inom dessa fyra faktorer...
1. Val samt beredning av bindemedel.
2. Val samt beredning av ingredienser.
3. Övermatning.
4. Nedsmutsning (naturlig reaktion på om man gjort fel i nr 1 samt nr 3).
Jag kommer inte att ta bort räkmix från mina fiskars meny då det är ett väldigt bra foder om det är rätt komponerat och rätt tillrett. Jag har övergett en hel del ingredienser och drar mig mer och mer emot att endast ha gröna ärtor som råvara (dock fryst). Resterande ingredienser tillreds från pulver/granulatform. Det vill säga att jag nästa gång kommer att utesluta räkor...
Proteinet som tappas kommer att fyllas ut av proteinpulver av majs.
dxdMed räkmix vet man aldrig vad det innehåller för näringsvärden mm.
Så jag anser att ett riktigt bra pellets är ett säkrare köp som inte skitar ner lite mycket som räkmix.
Du kan få fram näringsvärden "mellan tummen och pekfingret" vilket torde vara ganska nära det som du får av kommersiell tillverkare. De resultat som de redovisar på sina produkter är de resultat de ska uppnå och helst även innehålla, men jag är mycket tveksam till att det är till 100% uppnått. Felaktig deklaration finns på allt från och till och om fiskfoder vore undantaget det så skulle iallafall jag höja på ögonbrynet i stark förvåning.