deelayTror du inte det finns fisk med starka grundfärger? jag kan lova dig att det finns. Det finns ett liv utan "brun utan sol" =)
Du hänger inte med på vad jag menar och det beror på att du tror att jag vill måla hela världen Deelay...
För det första...det finns givetvis fiskar med starka grundfärger...men man ser dom sällan i handeln. Din lilla pik om "brun utan sol" är faktiskt ganska talande om hur folk tänker på det här forumet. Direkt någon hör talas om astaxanthin så höjer man fingret och säger "målarfärg - nej tack!"...men vad de/ni egentligen borde tänka på är att astaxanthin innehåller så mycket mer som är direkt gynnsamt för fisken förutom den färgförstärkande effekten. En svagare dos än vad som normalt rekommenderas för fiskar kans säkerligen gynna fiskens hälsa utan att fisken får förvrängda färger som sedan riskerar att tyna bort om man slutar med astaxanthinet.
Får jag fråga alla här på forumet...är det ingen här som tror att fiskarna kan ha oerhört fina grundfärger i sig, men att de mattas rejält genom felaktigt foder som inte återger fiskarnas naturliga färger pga att fodret är näringsfattigt på just den delen?
Sanning med modifikation var ditt uttalande om "färgmatad skitfisk på marknaden". Det uttalandet säger mig att du är motståndare till det du kallar färgmat vare sig det är en professor eller en miljon professorer som bevisar att det är bra med t ex astaxanthin...du kommer iallafall inte att ändra din åsikt. De orden du skrev tycker jag är ett mycket hårddraget uttalande då det finns många fina fiskar i butiker...men visst...jag kan hålla med dig om att man oftast ser ganska mediokra fiskar.
Jag har sett dina fiskar på de foton du skickar in här på forumet och de är mycket vackra med kanonfina färger. Men vad är hemligheten? Jo troligen det du säger...att man skaffar kvalitetsfisk. En sak jag funderat över är om du skulle missköta dina fiskar..låt säga att du ger dom pellets i en månad...vanlig hederlig Tetra pellets eller något...och struntar i de vanliga vattenbytena...skulle dina fiskar ha samma vackra färger då?
Det är inte enbart fodret som avgör kvalitet på fisken utan det är givetvis också helt avhängt på hur man sköter sina fiskar. Har man en bra grund att stå på, t ex enbart införskaffat kvalitetsfisk, så minimerar man risken att de ska se ut som vanlig "skitfisk" i handeln.
Jag förstår inte varför ni ska klanka ned på räkmix och på t ex astaxanthin...