StefanL
Jag har märkt att det lagts foton från olika "Magnus" under namnet "Magnus" fast deras namn och andra bilder även står där.
(förstod någon detta??):D
De jag tänker på är "Magnus", "Magnus Trandem" och "Magnus Mattiasson"...
Joakim-Draktoft
Ja, jag förstod detta. Samma fenomen har du med Ralph, där kort från Ralph och Ralph Lindberg dyker upp under rubriken Ralph.
Detta beror på att frågan mot databasen ställs efter registrerat id på användaren som laddat upp bilderna.
Således ställs frågan mot databasen efter användaren Magnus, och svaret blir Magnus*,
alltså alla Magnus.
Skall se om vi kan fixa till detta, så att uppdelningen blir tydligare.
StefanL
Det är ju lite lustigt att t ex Magnus Trandem hamnar både under sitt namn och sedan även under Magnus...
Går det inte att styra via medlemsnumret istället för namn?
Joakim-Draktoft
Det finns tusen olika sätt att lösa det på.
Vi får fundera lite på vad som är mest optimalt. Kanske är det enklaste att helt enkelt endast lägga upp arkiv där Förnamn_Efternamn_id styr.
Loket65
Fotot på "afran" Mara Point North är mitt, Det skall vara Magnus Hallin, vet inte varför det bara hamnade under Magnus. Det var mitt första försök att skicka upp en bild.
Micke
"Magnus-problemet" ska vara åtgärdat nu.
Micke
Även Ralph är rättad och ligger nu under Ralph Lindberg.
Stelin
När ni ändå snackar o medlemsbilderna,
Jag skulle gärna se att det kom en funktion där man som fotograf själv kan ta bort bilder som man laddat upp. Samt möjlighet att redigera text.
(Mina två bilder är ju fototekniskt rena skräpet. Och dom skulle jag gärna ha möjlighet att ta bort när jag får till något bättre med kameran.)
StefanL
Jag kan förstå Stelins mening här, men samtidigt vill jag fylla in att medlemmarnas bilder inte skall bli någon fototävling för då tappar man ärligheten och det genuina i de foton som är ämnade här.
Jag gillar vackra foton, men ibland blir de för mycket "efterhandskonstruerade" med all teknik som kan göras...
Det måste vara objektet som är huvudsak här och inte personen bakom kameran eller dennes kamera/teknik.
Stelin
Nej, någon fototävling är jag inte ute efter.
Däremot tycker att det vore bättre om man också kunde ta bort bilder. När man får till något bättre med kameran så finns det ju inte någon anledning att ha dåliga bilder kvar.
Med tanke på att bilder tar en del plats är väl också detta bättre.
Men möjligheten finns kanske redan genom att man bara skickar ett mail till någon admin, eller? (Kunde man göra det själv så tycker jag som sagt att det vore smidigare.)
Ralph
Jag håller med Stelin, att man borde kunna redigera bilderna man har lagt upp samt kanske även ta bort dem. Det är väl lite av en säkerhetsfråga också så ett mail med en "bekräfta att du vill ta bort din bild"-länk kanske ska gå ut till medlemmen i fråga. Spåna på! :)
stiffe
Tycker som Stelin och Ralph att man ska kunna ta bort eventuellt förhastat insatta bilder.När man precis fått sin kamera är man kanske jättenöjd med sitt foto,men sen när man lärt sig lite mer om kamerans olika inställningar och fått till mycket bättre foto,ja då vill man ju inte visa upp sina första skitbilder.
Micke
Vi får diskutera era förslag i styrelsen.
En synpunkt jag har efter att ha godkännt de ca 450 foton som hittills är inskickade, är att det nog inte bör finnas möjlighet för medlemmar att redigera texten. I instruktionerna står det så här;
"
- Ange enbart det vetenskapliga namnet, använd namnen på http://www.cichlidpress.com/ - Reference service. För Malawi och Tanganyika etc. ange fångstplats."
Trots det har uppskattningsvis 75% av de inskickade fotona artnamn som inte följer detta. För att få en enhetlig namnstandard på medlemsfotona tycker jag att det nuvarande systemet med godkännde fungerar bra. Skulle redigering av texterna tillåtas är risken stor att det inte blir enhetliga namn på fotona.
stiffe
Det tycker jag låter vettigt,att man ska ha enhetliga namn på fotona.Men kan man som det är idag på något sätt ta bort sina foto man inte är nöjd med?
Ralph
Med att redigera texten menade inte jag att man ska kunna byta namn osv utan bara kommentaren man har skrivit under bilden, samt då att man ska kunna ta bort bilden om man vill. Jag håller med om att det är viktigt med enhetliga namn.
Micke
Problemet är att namnet ofta också skrivs i kommentaren. Vi kommer att ta upp båda förslagen (radering och redigering) till diskussion vid kommande styrelsemöte.
Ola-Svensson
citat:För Malawi och Tanganyika etc. ange fångstplats.
Även vildfångade amerikaner har fångstplats och grossisten vet rätt ofta men affärerna frågar inte efter dem. Västafrikaner har förstås också en fångstplats och denna anges ofta i affärerna. Mer fångstplatser åt folket!
Micke
Instämmer. Texten borde ändras till; om möjligt ange även fångstplats.
Stelin
citat:Vi kommer att ta upp båda förslagen (radering och redigering) till diskussion vid kommande styrelsemöte
Har ni haft något styrelsemöte än?
odilou
citat: Detta beror på att frågan mot databasen ställs efter registrerat id på användaren som laddat upp bilderna.
Således ställs frågan mot databasen efter användaren Magnus, och svaret blir Magnus*,
alltså alla Magnus.
Kan du inte utveckla det där så att även jag som jobbar med databasmodellering och lagrade procedurer hela dagarna förstår?