frågor till dig om Cyprichromis Leptosoma "Utinta bay" Funderar på att köpa en 8-10st som sällskap till mina Tropheus Red Chimba. Håller dessa till i den övre halvan av akvariet? Är dom aggro mot andra arter? Färgar hanarna året om eller bara vid lek? Vad matar du dem med? Vad tycker du om denna Leptosoma? Många frågor blev det men vill gärna veta lite mer innan jag ev köper dem.
Vet inte om dom går ihop med Troffar. (Det får andra svara på) Dock är det enligt mitt tycke en fisk som är rätt tuff trots sitt något klena utseende. Jag har aldrig sett någon aggressivitet mot andra arter annat än vid lek, då hanen jagar bort dom andra firrarna från den äggläggande honan. Eller jo förresten, släppte en mobbad hane i ett malawikar med afra en gång och han spöade afrorna efter noter. (Inte vad jag hade väntat mig direkt) Inom gruppen kan hanar dock vara rätt elaka mot varann. Mina hanar har färgat året runt och bästa färg får man vid riktigt solljus. Mina leptosomor får huvudsakligen käka räkmix, men i den räkmixen finns förutom räkor och ärter, även Daphnier, artemia och cyclops. Sen brukar jag då och då slänga i nån sked med cyclops eller artemia som dom mer än gärna glufsar i sig. Jag har inte haft andra leptosomor, men fisken i sig gillar jag väldigt mycket.
Fiskarna håller till i övre delen av karet. Det är väldigt sällan man ser dem längs botten.
Hoppas att jag fick svarat på alla frågor. Kanske någon annan också skulle kunna svara på frågorna utifrån sina erfarenheter?