citat:Ursprungligen skickat av Ola
FI, är Fengäddorna 20+ nu då?
När mina upptäcker mig så blir dom helt galna och ställer sig vid matningestället och väntar som hundar...
Svårt att säga, jag har aldrig mätt dem men om jag säger runt 20 cm så ljuger jag inte. Lapradeien är störst, den kan eventuellt ha passerat 20 cm.
Just då det gäller det här med maten och då man närmar sig karet så tycker jag själv att natalerna påminner en hel del om påfågelciklider. De tigger t.ex. något oerhört precis som påfåglarna och de verkar inte heller själva förstå då det är dags att sluta äta... Det går ju in en hel del i deras stora gap och det som inte går ner på en gång försöker de gärna få ner i alla fall... ;)
Jag kommer inte ihåg om jag har skrivit detta i tråden tidigare men mina har verkligen gjort underverk för växterna, eller rättare sagt algerna som sätter sig på växterna. Jag har haft problem med trådalger och natalerna har visat sig gilla dessa alger, de går metodiskt över alla blad och gnager bort trådalger, på vallisneria-gräset så börjar de t.ex. längst ner på ett blad och gnager sedan metodiskt bort trådalgerna hela vägen upp till toppen. Rätt fascinerande.
Synd bara att de även tycker om en del växter, jag provade med en massa flytväxter en gång, halva ytan täcktes av små klöver-liknande flytväxter och inom två dygn så var alla borta...
De har också klippt ner en av mina vallisneriadungar till en fin liten tuva...
Men trådalgerna håller de i alla fall efter och de växter de lämnar i fred ser rätt fina ut idag även om topparna på dem ibland kan vara rätt hårt friserade... ;)