imported
Mitt Herotilapia Multispinosa-par har lagt ägg för 5'e gången nu. alla de andra 4 kullarna har inte levt i mer än en vecka. Jag vet ej säkert men jag tror att det är föräldrarna som äter upp de små ynglen. Till en början kunde ynglen leva i en vecka men nu håller de bara i någon dag eller så efter att de kläckts.
Jag undrar; skall jag separera föräldrarna från ynglen så fort de kläckts? Eller skall jag ta hela stenen de har lagt äggen på o sätta i ett annat akvarie? Eller kanske tom flytta min gamla trötta mal o den andra nu utmobbade han-Herotilapia Multispinosan o låta paret med ynglen vara kvar? När skall jag börja mata ynglen med "baby-mat"? Kan jag göra det med det samma efter de kläckts eller skall jag vänta ett tag? Hur mkt "baby-mat" skall dom ha?
Som ni kanske märkt är jag inte speciellt erfaren av det där med yngel o så. Behöver alla tips o råd jag kan få!
Tack på förhand!
/ Molly
Daniel-Odell
Multisppinosor är bra föräldrar, är du säker på att det är föräldrarna? vad mer går i det akvariet?
imported
jag har tre Multispinosor, en hona och två hanar. en gammal mal oxå, har ingen aning om vad för sort han är dock, han äter iaf på fönster o andra ytor. o jag vet att de är kända för att äta yngel men denna malen är typ 7år o gör inte många knop. men jag tänkte testa inför denna kullen att lägga malen i ett annat akvarie.
Rivulatus
Jag har haft problem med malar som äter upp yngel/ägg under natten då föräldrarna "sover" testa flytta malen men kalabaliken som uppstår när du flyttar malen kan kanske störa föräldrarna i leken så de avbryter den! du får chansa helt enkelt!
Lycka till!!