elof
jag vet.. jag har ställt frågan förut, men jag fick svar att det både gick och inte gick.. så nu ställer jag den igen...
en pump på 6000l/h till ett 600l malawikar.. är det okej eller blir det för strömt?
// Simon
David-Johansson
Jag tycker det låter som på tok för strömt, handlar det också om bara ett utblås kommer det i det närmaste vara en mycket kraftig ström i akvariet. Såvida akvariet inte är mycket långt kommer troligen sand eller gruse virvla omkring och flytta sig i akvariet. Vill man ha extrem pumpkapacitet bör man fördela det på flera pumpar och gärna också ytterfilter tycker jag.
David
elof
i saltvattenskar ska man ju ha 10ggr/vattenvolymen...
så det borde väl funka i ett malawikar oxå? och vad spelar det för roll om det är flera pumpar? vattnet rör ju lika mkt på sig endå.
Daniel
Hej !
6000L/H är på tok för mycket !
Till vanliga akvarier så rekommenderas det att köra med pumpar med en kapacitet 3ggr akvariets vattenvolym !
Till Malawi något i överkant !
Elof du säger :
"och vad spelar det för roll om det är flera pumpar? vattnet rör ju lika mkt på sig endå." Så du menar ex: att man kan köra med en pump som pumpar 1000L/H i ett 100L akvarie utan förödelse av sand eller grusbotten som man lagt i o fixat till snuggt !
Jo visst gör det det ! Men med fler pumpar så jämnas cirkulationen och vattentryket ut. Med ett utblås o 6000L/H i et malawikar det kan bara resultera i katastrof. Säger som David: Det kommer virvla runt grus o sand, fisken kommer bli sjösjuk !!!
Till 600L rek minst 1800 L/H gärna mer !
exempel: Till mitt 300L akvarier har jag 2st pumpar
1st 600L/H, 1st 490L/H.
MVH
Daniel
Daniel
BLEV FEL I INLÄGGET O TEXTEN OVAN.
HÄR ÄR EN RÄTTELSE AV INLÄGGET
Hej !
6000L/H är på tok för mycket !
Till vanliga akvarier så rekommenderas det att köra med pumpar med en kapacitet 3ggr akvariets vattenvolym !
Till Malawi något i överkant !
Elof du säger :
"och vad spelar det för roll om det är flera pumpar?
Vattnet rör ju lika mkt på sig endå."
Jo visst gör det det ! Men med fler pumpar så jämnas cirkulationen och vattentryket ut. Med ett utblås o 6000L/H i et malawikar det kan bara resultera i katastrof. Säger som David: Det kommer virvla runt grus o sand, fisken kommer bli sjösjuk !!!
Men du menar ex: att man kan köra med en pump som pumpar 1000L/H i ett 100L akvarie utan förödelse av sand eller grusbotten som man
lagt i o fixat till snuggt !
Till 600L rek minst 1800 L/H gärna mer !
exempel: Till mitt 300L akvarier har jag 2st pumpar.
1st 600L/H, 1st 490L/H.
MVH
Daniel