citat:Ursprungligen skickat av Ricard
citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen
Vad är det du vill veta om dovii?
HEJ JINNARARN!:D
Ja det jag vill veta om Doovin är en hel del. Jag har en god vän som står med ett tomt 600-liters och han vill pröva ngt nytt. Han har varit inne på att ev testa jagguar, men då sa ngn att Doovi är en annan intressant art. Jag vet inte ngt om dessa fiskar. Eller nästan inget. De är stora och agressiva om jag har förstått det hela rätt. Men men... För att göra det enkelt:
- Vetenskapligt namn?
- Utbredningsområde?
- Vattenvärden?
- Föda i akvariet?
- Storlek på akvarium?
- Stark/svag filtrering/genomströmning?
- I grupp, som exv. "jordätarna" eller i par med strykfisk som jaggarna..?
- Lämpliga andra fiskar i karet?
- Storlek i akvarium
- Beteende?
- Lämplig storlek vid inköp?
- Inköpsställen?
- Bra site med denna info eller kompletterande...
- Färger, morpher etc?
- Pris i handeln?
- Finns de odlade i Sverige? (av vem, var, pris?)
Ngt annat som jag har missat som du/ni vill komplettera med...
Ja, det var ngt frågor, hoppas att det finns lite svar för som sagt, jag känner inte till denna art alls.
Mvh.
har visserligen aldrig haft dovii själv men flera vänner har, plus jag kan inte sova och behöver hålla mig sysselsatt, so here goes :D
Vetenskapligt namn: Parachromis Dovii
Utbredningsområde: Central America: Atlantic slope, from the Aguan River (Honduras) to the Moin River (Costa Rica); Pacific slope from the Yeguare River (Honduras) to the Bebedero River (Costa Rica). (fishbase.se)
Vattenvärde: hårt vatten 7+ som pH
Föda: är ett rovdjur, räkmix med mkt räkor funkar säkert bra
storlek på akvarie: stort, väldigt stort (enjoying cichlid rekommenderar 700 cm för denna art!) , minst 2m kar iaf (jag har iofs sett folk som odlat dem i 60g men det har varit temporära BAP horerier)
Stark/svag strömmning: tror jag inte spelar roll
Grupp/par: går tydligen i grupp i det vilda enligt vissa källor, praktiskt omöjligt i akvarie, dvs par :)
lämpligt sällskap: stora target fiskar (silverdollar,tinfoil barb mfl) och större centralamerikanska ciklider
storlek i akvarie: kan tydligen bli över 70cm, aldrig sett en som var över 40 själv dock....
lämplig storlek vid inköp: förmodligen lättare med mindre fiskar för att para ut?
bra siter:
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=6413&genusname=Parachromis&speciesname=dovii
www.aquamojo.com , cichlidae.com
morpher: ska tydligen finnas en röd en, vääääääääldigt ovanlig dock
pris: CDN$1-3(6-18 kr) / st för 2.5cm fiskar är standard i wpg (ja de lägger massor med ägg)
Övrigt: Smakar tydligen gott , ja att äta dårå :)