Torsten
Nu tror jag du skojjar på mig.... =))
Det en fläkt kan göra är att transportera runt luft, tex. få sval luft vid golvet att byta plats med den varmare vid taket. Ok?
En kylare, tex. kylskåp, transporterar bort värme. Sådan funktion har jag inte sett i någon takfläkt, men det kan kanske finnas..
Däremot finns ju vindens kyleffekt, se längst ner på
http://www.smhi.se/sgmain/om_smhi/vadersprak/temp.htm
Men termometern ändrar sig bara tills all luft i rummet har fått samma temperatur, vilket kan vara en ökning likaväl...
StefanL
En sådan takfläkt har jag (liknande men med samma egenskaper)...
http://www.clasohlson.se/shop/store/frameset.asp?
En sådan (den största) bordsfläkten har jag...
OBS! Använd Art.nr i sökdelen på Jula.
http://www.jula.se/index.asp Art.nr:439612
Om jag skojar på dig? Njae...det får du avgöra...men jag är väldigt nöjd med tempen inomhus och den normala tempen i akvarierna.;)
Torsten
Precis, och inte har dom någon kylare. Men genom vindens kyleffekt kommer det kännas svalare. Men termometern kommer säkert inte sjunka.
Varför tror du många kontor köper dyra luftkonditioneringsanläggningar iställer för att investera i några fläktar? Jo, man vill inte bara att det skall kännas lite svalare, man vill ha det svalare!
Cutekid
Äähhhh :)
Mathias-D
Ska nog försöka minska värmen på rummet....nån takfläkt går inte (har ett lutande tak så det blir ingen cirkulastion. Blir det de det för er som har takfläckt i rum med lutande tak??)
Mathias-D
det billigaste allternativet som sänker värmen i rummet??
fläkt med kylsystem???
StefanL
Och mitt gym använder sig av 12st takfläktar för att kyla tempen i gymet...hmm.
Men ok Torsten...jag tänker inte "gå upp i ringen" med dig om detta då du säkert vet mer än jag...men det jag vet är att tempen håller sig lägre efter det att jag installerat dessa än vad fallet var före...;)(smög jag upp i ringen iallafall?)
Mike_Noren
Kan berätta att när jag som fattig student hade kallvattens-saltvatten, körde jag med en bordsfläkt på full krydda över vattenytan på akvariet. Det kylde så att akvariet alltid höll 5-7 grader lägre temperatur än rummet. Det innebar också att det 110 liters akvariet en varm sommardag avdunstade cirka 7.5 liter vatten per dag... Öppet fönster var med andra ord ett måste.
Fläktar kyler fuktiga ytor genom att de selektivt transporterar bort de vattenmolekyler som har högst energi, dvs de varmaste, och effektiviteten beror på hur torr luften närmast ytan är, dvs bättre flås på fläkten = kraftigare kyleffekt. Det är annorlunda än på torra ytor, som en fläkt mycket riktigt inte kan kyla under rumstemperatur hur mycket det än blåser.
Litet tillägg: människors hud är fuktig (om inte annat så blir den det när vi svettas!), så fläktar kan kyla oss under rumstemp. Därav fläktar i gym.
StefanL
Jaja...säger ni det så får jag ge mig. Men jag säger det igen...det ger mig resultat både inomhus i lägenheten och i mina akvarium.
mikael33
köp beg luftkonditionering, det är ett alternativ.
Nya ligger på ca 3500-4000 kr för rum upp till 30kvm..
Så de beg kan inte vara allt för dyra..
Mike_Noren
Tricella: jag höll ju med dig! Man kan kyla akvarier (och människor) med fläktar.
Om man har ett slutet rum med en viss temperatur, så sänker inte en fläkt rumstemperaturen, MEN en människa som vistas i rummet upplever att det blir kallare, eftersom luftväxlingen & avdunstningen sänker hudens temperatur under rumstemperaturen.
Det är också denna effekt som gör att vi tycker att det det är kallare när det är, t.ex., +5 och blåsigt än när det är +5 och vindstilla.
StefanL
Jasså?;)
Jag sa ju att jag inte var direkt duktig på detta...annat än att jag vet vad jag känner själv...
Nu vet du också att jag inte är speciellt duktig på att läsa dina inlägg rätt...ber om ursäkt för detta och lovar skärpning!:D
P.s. Snygg sajt du arbetat upp...det finns mycket gott att läsa där vad jag sett nu.:D
Doktorand?...hm...nu får du en del att leva upp till när jag har frågor...*asg*
Mike_Noren
Doktorand? Det var ett par år sen... Tror jag kanske behöver uppdatera min CV... :D
THOMASH
Om en kylare blir kall av en fläkt varför ska då inte tex:glaset på akvariet bli kallare och då även vattnet?Jag kör med takfläkt(3olika hastigheter)den tar 90watt på max och 20watt på min,det funkar bra för mig och mina fiskar.
imported
En variant, kanske inte så snygg är att sätta fast t.ex. stora wettexdukar på sidorutorna och sedan se till att hålla dom fuktiga. Avdunstningen tar energi (värme) och kommer att sänka tempen i akvariet. Någon kanske sett filtklädda fältflaskor? Samma princip. Hur stor effekten blir vet jag dock inte. Någon fysiker kanske kan räkna på det?
Mike_Noren
Thomas.H: En kylare blir inte kall av en fläkt, den blir bara inte varmare än rumstemperatur. Prova att hålla en termometer framför en fläkt - det händer ingenting. Linda nu lite blött toapapper kring 'kulan' på termometern, och håll den framför fläkten - temperaturen sjunker. Det är AVDUNSTNINGEN som gör att temperaturen ramlar under rumstemp, fläkten snabbar på avdunstningen genom att transportera bort vattenånga. Din takfläkt funkar alltså på akvariet (och på dig) genom att snabba på avdunstningen.
I datorer och liknande funkar fläktar för att de kan sänka temperaturen ned till rumstemp, och lyckas man få ner en CPU till rumstemp, då kan man skatta sig lycklig...
En annan grej man kan göra, som kräver lite förberedelse men som kan ge stor effekt under några timmar, är att frysa PET flaskor med vatten, och sen, när det blir för varmt i akvariet, lägger man ned en. Det går åt massor av energi för att smälta isen i PET flaska, och det sänker temperaturen i akvariet.
Fiskarnu
kan inte man bara sänka på doppvärmaren då, till 15
Henrik-Dehlin
Tror du själv att man kan kyla med en doppvärmare ?
jowa
Det jobbiga uppstår bara när man fått 100% relativ fuktighet i rumsluften =) Då kan inte längre luften ta åt sig de varma vattenmolekylerna och någon kylande effekt erhålls inte längre. Därför bör man se till att ha bra ventilation av sina utrymmen om man har tänkt få ut bästa effekt från en fläkt.
Det handlar ju hela tiden om att flytta värme från vattnet till luften och sedan att flytta värmeinnehållet i inomhusluften till utomhusluften.
Fiskarnu
wtf