Hej!
För det första om jag säger mig kunna se skillnad på könen genom färgerna så kan jag ju det eller?
Om du sen kan se skillnad på din ena hane och din hona så kan du ju det oxå delvis eller hur, sen om du tror att man inte kan se skillnaden på färgerna så säger ju du att jag inte kan det, Hur vet du det?

/
Men att ha 3 mainagno överhuvudtaget är alldeles för lite för att man ska kunna avgöra en sån sak, om du sen har 2 hannar och en hona då är det ju ganska självklart att den andra hannen försöker se ut som en hona för han vill ju inte bli ihjälslagen....om du nu istället hade haft 2 hannar och 6 honor, så hade den andra hanen förmodligen försökt imponera på någon av honorna och därav visat bättre färger.
I min grupp på 10st djur så dröjde det innan jag visste könsfördelning på dem, men vad jag trodde att jag hade var 3 hannar och 7 honor, då hade jag plockat ut den gruppen som 4cm yngel och enbart genom färger, jag var länge osäker på viken könsfördelning jag hade dels genom att fiskarna ju ändrar färger lite efter humör (så som en mbuna alltid gör) dels genom att jag bara hade fått lek av 2 honor, när sedan de började växa till sig (ca 7) cm så började de övriga honorna att leka, och nu har jag haft lek av alla 7 honorna.
ha det
don´t drink water-fish`s ..... in it!
Mvh
Peter