woggy
Jag är helt ny på akvarium osv och har köpt ett komplett utan att veta nått =)
Nu undrar jag vad det är för fiskar jag har, spec denna:
http://skalman.myftp.org/bilder/film.avi
Niklas-Olsson
Hej, tycker du borde ange hur stor filmen är...
Ser att din sekvens är 3 MB...;)
Är bra att veta innan man klickar på länken...
Vet inte vad du har för fisk tyvärr...
woggy
Det kan vara svårt att se men den är ungefär 25 cm lång.
btw...Jag beklagar bakgrundsljudet, jag tittar inte på den skiten, jag lovar =)
woggy
Tänkte inte på att folk använde modem fortfarande :D
men det var så svårt att ta en bra bild!
woggy
StefanL
Amphilophus Citrinellus gissar jag på...även kallad "Midas" om jag inte är fel ute.:D
MrFish
Ville bara säga att det inte var något som helst problem att ladda ner
sekvensen. -Är inte så bra på stora Syd-Amerikanare.; men fisken är
inte ovanlig. Och jag vet att du inte behöver många minuter i något fisk-lexikon för att finna denna. Det kan poängteras att du rådfrågar
i akv.butiken om du vill ha mindre fiskar ,som sällskap till denna!!
woggy
Tackar för svaret!
Är bakgrunden gjord i frigolit och målad eller är den köpt?
StefanL
Citrinellum är väl Centralamerikan?!?!;)
citat:Är bakgrunden gjord i frigolit och målad eller är den köpt?
??
woggy
det går bra att ha mindre fiskar, de minsta jag har är 3 cm.
den stora är bara sur på stenarna och rötterna och vill inte alls ha dem där jag hade tänkt =)
woggy
Jag bara undrade om du gjorde dina bakgrunder, eller köpte moduler osv... men det kvittar =)
StefanL
Hehe...jag kollade din film och letade efter bakgrunden. Jag trodde det var den du menade, men blev osäker.
Jag gör bakgrunderna helt i frigolit. Den senaste på zoonen är gjord i frigolitmoduler som är pålimmade på 1cm tjock skiva som ligger runt om (bakruta, sidorutor och bottenglaset). Efter det så har jag haft på husfix...hobbyfärger...och sist lack, Nordsjö Epolan V 2-komp golvlack.
Jag har inte börjat fylla på vatten ännu då jag först skall borra hål för slangarna till utblåsen....så jag vet inte riktigt hur det blir i slutändan.;)
woggy
Shiit vilket jobb, jag som var helt stolt för att jag fick igång min pump efter att jag haft isär den =)
Niklas-Olsson
Bakgrunden ser verkligen kanon ut Tricella...lyckat projekt...bara hoppas att borrningen och vattenfyllningen går lika bra då...;)
StefanL
Jo visst var det lite jobb...men faktiskt så är det riktigt roligt om man tar sig tid.
Niklas...det vore pricken över i...eller mardrömmarnas mardröm.:D
Niklas-Olsson
Ja, efter alla dom timmarna så vore det ju inte såååå kul om nå`t skulle gå snett på "slutet"...
Hur som helst ska det bli spännande å se när du får i lite levande varelser i miljön också...
StefanL
Nu har vi ju kommit ifrån ämnet en del men jag skall börja med att lägga i en grupp Golden på sex vuxna och sedan en hel del ungdjur från denna grupp. Jag skall även lägga i ungdjur av Delfiner.
Jag vet inte än om dessa skall få vara kvar när jag fått det bestånd av fisk jag vill ha i akvariet.
Jag är inne på att endast handla VF och eventuellt F1/sjöodlat hädanefter...inget annat!
Jag har blivit väldigt irriterad på t ex Röd Zebra som inte håller måttet. Golden kan vara likadana, men där har jag trots allt en fin grupp.
Niklas-Olsson
Aldrig lätt å välja vilka fiskar man ska lägga i...man har ju alltid en hel del olika variationer man skulle kunna tänka sig...iaf. jag...:D
Håller med om att man ska följa ursprungsämnet men denna gång var det ju faktiskt "skaparen" som började diskutera din bakgrund..
Men kan ju även vara irriterande för nå`n som ska in å läsa om "vad är detta för fisk?" å sen få läsa 90% av ett helt annat ämne...
StefanL
:D
Daniel-Odell
Fisken på bilderna är med största sannolikhet en citrinellum X labiatum hybrid.