Johan
det jag tänker på har inte med rödbuk att göra utan att kanske det mycket inavel eller så på dem du har, kollar man på zoopet så säger de att hanen inte ska ha fläck o samma sak på fler ställen.detta måste komma någonstans ifrån. det kanske blivit så att bägge två kan ha fläckarna men det är nog inte "meningen"
jinnarparen
citat:mycket inavel eller så på dem du har
Tack för den!
Läs denna artikel:
http://www.cichlidae.com/articles/a109.php
Johan
jag säger inte att det är så men det blir tvetydigt när det sägs tvärt om. sitter på jobbet just nu var det något särskilt i artiklen som du syftar på, ska läsa hela senare.
Johan
igår började de förberada för lek iaf, så nu är jag berigs på att jag har en hane o en hona o det gick bra att stoppa ihop dem utan att de fick para ut sig.
Johan
nya bilder finns på länk nedan på salvini hona hane samt förbered till lek. kommentera gärna :P
FI
Grymt snyggt kar Johan! Inredningen är verkligen klockren. Två tummar upp. =)
Jag gillar även salvini-honan skarpt, var hon så där vacker även tidigare eller är detta lekdräkten?
Mina är nog för små för att gå att könsbestämma, den största är mest troligt en hona om man går efter fläcken på ryggfenan men de mindre är osäkra, jag får ligga lågt ett tag.
Johan
honan har tatt på sig fin klänningen nu när hon fick nån att impa på. kul att du gillar karet, det är verkligen lurigt med könsbestämmningen. då det sägs olika om detta med prickarna.
Johan
har tagit en liten video snutt . men med telias kassa adsl så kan man bara ha max 10mb på ftpèn, nån som vet nånstans där man kan skicka upp den eller de som vill ha den får ta den via msn el nåt :D
Johan
för alla intersserade o dess olika kan jag raportera lek nu :D
Ola
Johan, hur stora är dom nu?
Johan
de är bägge runt 7 cm ,ska se om jag lyckas få några bra kort när honan vaktar äggen.
Johan
http://hem.bredband.net/b155329/johan_salvini_akvarium.mov
där finns just nu en liten snutt på när honan o hanen förbereder för lek, kommer en fort sen när de vaktar yngel , denna ligger uppe kanske till 15/7
FI
Min ena salvinihona har börjat få väldigt mycket blått på både ryggfenan och kroppen, hon har också spetsigare fenor än den andra honan, kan jag ha så tur att det i själva verket är en hane?
Här är en bild.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Salviniciklid:salvini30.jpg
Och här är en bild på den andra som är mer svart.
http://fredrik.isaksson.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Ciklider:Salviniciklid:salvini29.jpg
Robin
Det är nog en hane du har där FI.
Min hane har inte acklimatiserat sig ännu känns det som. Väldigt passiv och står mest bakom en växt eller rot.
Hoppas han vänjer sig och blir lite tuffare.
FI
Asså det vore verkligen kalasbra om det var en hane!
Så honor kan aldrig vara så här blåskimmrande?
Appropå "Salle", du ska se att han blir mer framåt då han får lite "kompisar" och känner sig mer hemma i sitt nya hem.
Robin
FI: jag tror det också. Kände att jag inte kunde ha så mkt fisk i det temporära 70 liters karet så jag fick slänga i mina snäcklekare i det stora igen. Han är lite mer framåt nu.
Lundensis
FI: Jag tror det är honor båda två (men jag kan ha fel). Min rödbukade hona har mer blått i sig än dina, men min hane har mycket mer blått än min hona. Dessutom har hanen fläckar och teckning på fenorna, vilket honan såväl som dina saknar. Hur stora är dina? Fläckarna kommer efterhand som den växer och blir fler och fler. Kolla in min hane på Jinnarparens hemsida.
FI
Ludensis: Jo du kan nog ha rätt, men varför ser de så olika ut?
Jag har inte mätt dem men de är uppskattningsvis 5-7cm, båda är lika stora.
Lundensis
Det finns alltid individuella skillnader. Båda två har svart fläck på gällocken, det har min hona också, men min hane har röd fläck. Sen undrar jag angående den svarta fläcken på ryggfenan. Är lite osäker på om hanarna har det. De är hur som helst snygga dina två.
FI
Det låter som att du vet vad du pratar om så jag litar på dig. :)
Det finns en annan sak som talar för hona-hona teorin och det är att de käftar emot varandra och står och spänner sig som om det vore på liv och död vid revirgränserna och så brukar ju inte en hona och hane av samma art normalt göra.
Jag gillar den svarta mer då det gäller "mönstret" på kroppen men fenorna och färgen på buken mer på den blåa. Båda har blivit små favoriter i karet. :)