citat: Jag vill inte ha får små fiskar helst 20+ och inte alltför snälla heller.
I ett 450 l kar så blir det en svår ekvation att få ihop. Men inte omöjlig!
Skall du bara ha singlar så blir det lättare, men inte speciellt kul (min åsikt).
Sedan är ju inte urvalet så stort heller på 20+ arter. så då får man rikta in sig på de som är tuffa men inte rör på sig speciellt mycket. Salvini är då ett alternativ (fast att få den att bli över 20 cm är en stoor utmaning). Parachromis Friedrichstahlii och Loisellei hade också varit utmärkta fiskar (också, för att de är nästintill omöjliga att få tag på), de blir dessutom runt 30 cm. Generellt för alla Parachromis arter är att de verkar ha en mycket god parsammanhållning när de väl etablerat ett revir i karet (de håller sen detta hela tiden). Övriga Parachromis är inte att tänka på (om du skall ha mer än ett par) managuense och dovii blir för stora och motaguense är alldeles för vildsinta. Har själv ett motaguensepar och redan vid 17 o 14 cm har de tagit halva mitt 3m kar som revir och de är inte ens störst i karet.
Av Viejaartena så går de flesta att ha, bara man kan ordna med skydd för honan mellan lekarna. De tar inte speciellt stora revir under leken (positivt) och de håller inte revir hela tiden heller. Men mellan lekarna så vill hanarna i regel inte se någon hona. Har man en grupp på 6-8 st så underlättar detta. Fast det blir trångt med 6-8 st 30cm pjäser i karet, för det blir allesammans 30cm och därutöver (detta beror givetvis på akvariestorleken också). Alla Vieja arter är mycket rörliga fiskar som gärna vill använda hela karet som simutrymme.
Av arterna Amphilophus citrinellum/labiatum så påminner de om Viejaarterna men de är som regel aggressivare. Fast här finns det större möjligheter att kunna få par som håller ihop hela tiden. Har väl egentligen aldrig haft ett Viejapar som fungerat klanderfritt hela tiden. Med labiatum har det gått bättre.
Nicaraguense är en väldigt vacker ciklid (fast här gäller det att få tag på RÄTT fisk, tyvärr har väldigt många nics rätt taskiga färger jämfört med hur de såg ut när de kom in på 80-talet). Den är inte speciellt aggressiv men tenderar att bli en riktig "pain in the ass" för de som den klarar av. De exemplar som jag haft har varit väldigt glada i att jaga annan fisk.
Jack Dempsey är ett annat alternativ, relativt tuff men lugn ciklid med bra parsammanhållning.
Texasciklid, här kan man få tag på riktigt aggressiva och riktigt fredliga fiskar. Fast generellt så är den bland de tuffare arterna. etablerade par brukar fungera bra tillsammans.
Texasciklid och Salvini hade kunnat bli en bra lösning (de går dessutom at få tag på).
Tänk på att skaffa 8-10 st ungdjur. Salvinin kan vara problematiska att få harmoniska par av.
Jag hade väl kunnat skriva en massa saker till om olika CA-arter men jag stoppar här.
Har under alla dessa år jag haft fiskar växlat mellan Malawi och CA men alltid funnit CA som en större utmaning att hålla. Det krävs stora kar och stort tålamod för att hålla dem (såvida man inte nöjer sig med en art i ett kar, vilket också är väldigt trevligt). Sedan så har utbudet inte heller varit det största till skillnad från Malawicikliderna. Det kommer ju nästan en ny art eller färgvariant från Malawisjön varje vecka.