citat:Ola: Missbildning om man har dåligt foder kan det bli, men dåligt foder betyder då sånt sånt inte finns bra näring eller, eller lite näring. Och eftersom att det är ciklider vi alla här har som inte är kännsliga för om de rör sig så borde det alltså bvara bättre med kläckta?
Helt rätt, men alla här har inte ciklider och jag är fortfarande inte säker på att det är att föredra framför levande. Vissa påstår att ynglen blir bättre med levande som de måste jaga lite efter, men det får stå för dem. Missbildningar blir det med dåligt eller för lite foder och vissa fiskar får inte i sig tillräckligt med mat för att växa ut till fina djur om de inte får levande. Det har gällt hos mig men det gäller INTE tanganyika eftersom att de glatt äter det de får in i munnen (de jag odlat) undantaget är Paracyprichromis nigripinnis som jag aldrig fick att börja äta utan Artemia, men det räckte att mata EN gång, sedan var huggreflexen igång. Skulle jag t ex odla Biotoecus eller Mikrogeophagus (Artemia är för stort) så skulle jag definitivt köra en kombination av toffeldjur, Artemia och Golden Pearl (som jag tror är bättre än Artemiaägg ur näringssynpunkt).
Min kommentar om "tram" beror på att (vissa) akvarieaffärsinnehavare försöker sälja sina grejer med att alla kör med/ ingen kör med snacket. "Ingen har Tanganyika längre", "Ingen har Sydamerika längre", "Ingen har ytterfilter längre", "Ingen gör sin egen bakgrund längre" och nu det nya till listan "Ingen kläcker Artemia längre". ALLA som jag känner och som odlar icke munruvande fisk kläcker fortfarande Artemia.