PsyM
tja Alla
ska i framtiden starta upp ett 720liters med Bakgrund (BTN eller Pangea). Grejen är att jag vill då helst slippa ytterfilter.
Tänkte då använda mig av en stark cirkl. pump där man placerar utblås uppe i höger hörn av bakgrunden, och nere i vänster har man hålet där vattnet sugs in bakom bakgrunden.
Bakom hela bakgrunden kommer det vara täckt med filtermatta!
1 kommer detta funka?
2 om inte kan man placera två cirkl. pumpar i varsit hörn och ha ett insugs håll i mitten av bakgrunden?
3 om ja. Hur länge klarar sig ett sånt filter utan rengöring?
4 Om inget av ovanstående funkar så ge mig tips!
kom med synpunkter och förslag!
tack på förhand/ PsyM
peter1904
jowa
Var du sätter intag och utblås, hur många pumpar du väljer att ha bakom bakgrunden etc spelar mindre roll så länge som filtermassan får tillräckligt bra genomströmning. Har själv valt att ha intag i ena hörnet och utblås i det andra så att vattnet måste vandra längs med hela bakgrunden innan det kommer ut igen. Skulle tro att du kan köra i flera år utan rengöring beroende på hur hårt/luftigt du packar ditt filtermaterial. Typ av filtermaterial spelar såklart också in.
Själv klippte jag olika stora fyrkanter av den grövsta filtermattan och trädde upp dem tio och tio på en fiskelina så det bli lättare att plocka upp dem när det blir dags. Jag är iaf supernöjd, har aldrig haft så bra balans som nu...ta i trä :)
PsyM
smart grej det där med fiskelina... har grubblat på hur jag skulle komma åt och rengöra på ett smidigt sätt! så det var ett bra förslag =)
vad för sorts pump använder du och hur stort kar?
PsyM
jowa
Tunze 3000/2 och ett 720L med BTN så det är nog rätt likt det du tänkt.
Första och sista filterbiten lindade jag runt fiskelinan några varv på så att man har något att dra i.
PsyM
ok! kanon!
tack för all hjälp jowa
mvh PsyM