Janne Om man räknar de mjuka fenstrålarna i ryggfenan (inte första hårda) och de är 8 eller 9 st så är det med all sannolikhet L183 A. dolichopterus, det finns kanske ett 10-tal liknande arter men de har 7 mjuka fenstrålar i ryggfenan.
A. dolichopterus förlorar de vita sömmarna när de blir äldre och stora, de vita prickarna förlorar intensitet och de ser mer enhetligt svarta ut, vid fullvuxen storlek runt 20 cm TL är de helt svarta med blåsvarta fenor och fortfarande mycket snygga. De är väl inte de mest lämpliga att ha tillsammans med Malawi ciklider, som Mike skrev så är det en svartvatten art som vill ha lite mjukare vatten (<150 µS) för att trivas även om pH inte behöver vara så lågt för att få dem att leka.
Janne
Jag räknade till 8 eller 9 fenstrålar på mina idag när en spände upp ryggfenan, så det verkar som mina är L183:or, trevligt......
Mina leker regelbundet och ger ca 35-40 yngel i varje kull, avelsdjuren är 10-12 cm TL, det trodde jag var max, men det kan bli kul om dom blir såpass stora som 20 cm också, vilka kullar dom kan ge då......