Ola
hur stor kar kräver oscar som mäst? hade 325 L gått utanproblem? vet att dom blir stora.. upp mot 30 cm ?för,dom är mkt vackra att titta på... svara här elr maila mig på kung-87@telia.com
MVH Ola
ola lindeberg
ola lindeberg
diskus
Hej,
Inledningsvis fungerar det utmärkt, men allt eftersom de växer kommer
ett 325 liters bli för litet.
Läs mer om påfåglar nedan.
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=48
Lycka till
Björn H
Ola
men kan man itne ha ett par s tbara då?? hur är dt med Texasciklid å jack dempshy å frontosa? skulle man kunna ha 1+1 i texas å 1+2 honor i frontosa?
tippsa gärna ciklider till 325 L som trivs gärna lek oxå:D discus? vill prova nått nytt!
MVH Ola
ola lindeberg
Tony
God kväll!
Du får nog allt skaffa ett större kar för att ens ha enstaka fiskar av de arter du nämner. Jag har några halv-vuxna frontosor i ett 540-liters och känner mig redan nu tvungen att skaffa ett större.
Satsa istället på ett större antal mbunas.
mvh
Tony Lejvell
Ola
hm... okeey tony men discus då? jag har redan ett akvarie med mbunas, finns inga andra häftiga? blå ciklid? blir 18 cm som max... e ute efter en "maffig" ciklid:) får gäääärna yngla av sig oxå:Dtippsa gärna med olika arter...
MVH Ola
ola lindeberg
salar
Hej!
Jag tycker personligen att dessa lugna Oscars går utmärkt att ha i ett 325liters akvarium. Men du bör nog ha ett eller helst två ordentliga filter alt. byta vatten ofta, ungefär en fjärdedel en gång i veckan beroende på hur många du har i karet.
Har du bara ett par är det lungt.Då räcker det med vattenbyten en gång i månaden om ens det ifall de är ett ensamt par utan andra fiskar. Växter vill de böka upp.
De äter och förorenar en hel del(var försiktig och undvik överutfodring som belastar vattnet och filter) så ett större akvarium hadde varit lättare.Ju större akvarium desto större slarvmarginal. Men visst går det utmärkt annars med det du har.
Lycka till med dina Oscars!
Mvh Stefan
SALAR
Ola
tja Salar! jag tänker bara på att dome lugna ja.. kanske för lugna? men kan dom leka i 325 L? ser man lätt skillnad på hona/hane? kansek bar å köpa ett par bara? sen någon anna fisk oxå? (mindre)
Filer:
ska bygga själv. en glasLåda som är liak lång som akvariet lika bred som halva, å ca 10 cm hög, vattnet ska pumpas upp i ena sidan sen så ska dt gå igenom massa filtermatrial sand,dyl,torv,kalk.. m.m... ¨å filtert e inga problem:D men men kom emd tipps alla e välkomna:D MVH OLA
ola lindeberg
salar
Hej igen!
När jag läste vidare kom jag att tänka på Hantelciklider som jag hadde tillsammans med Oscar. Hantelciklider ser inte mycket ut för världen när de är små,bleka och svart-randiga. Ungefär som små diskus. De brukar kallas "fattigmansdiskus". De blir stora och ståtliga så småningom med en hel del färger.De är lungna och snälla mot andra större fiskar.De kan kanske vara något!
Mvh akvarie hälsningar Stefan
Ola
hej igen *vink*vink* hehe... jo men ett par i Oscar? hur e leken med dom? kan dom leva hela livet i 325 L? med hur många hantlar? (vet hur dom ser ut)hur ser jag skilnad på osckar hona/hane? inredning? tipps?
vad tyckte du om filtret som jag ska bygga?
MVH OLA
ola lindeberg
salar
Hej Ola!
Det är mycket svårt att se skillnad på hona och hanne vad gäller Påfågelciklider. Under lekperioden är det naturligtvis genitialpapillen man går efter, spetsig på hannar och trubbig på honor.
Annars är i regel hanen betydligt större än honan.Men jag har aldrig odlat eller ens prövat.
Men vill du ha stora och mycket tåliga ciklider som kan stänka ner golvet ordentligt så kan jag rekomendera både Oscar och Hantlar.
Apropå filter så tycker jag nog att man bör försöka göra det så enkelt och effektivt som man kan.Det låter för komplicerat för mig det här med filterbygge(har en skruv lös kanske men jag har ingen lust att känna efter just nu.;))Har man råd så köper man ett stort ytterfilter med rekomenderat filtermaterial av fabrikanten.
Mvh Stefan
SALAR
Ola
Ok Stefan:D... men hur många oscar rekunomderar du då? köper dom vid ca 10 cm långd såfall.. hehe ok dt med filtret.. men om man tänker hur vattnet filtreras i bäckar å sånt så går dt göra en egen bäck typ hehe.. som jag skrev innan... svara gärna.. kom med tipps tar emot allt med glädje MVH OLA!
ola lindeberg
salar
Hejsan!
Jag såg på nätet en kille som hade under akvariet ett reningsverk typ det du beskriver, men skillnaden var att han jobbade på ett reningsverk och kunde sin sak.Dessutom hadde han en massa automatisk kontroll utrustning.
Akvariet var väl på ungefär 700liter och filtervolymen ca.hälften av akvarievolymen.Det såg väldigt fasionerande ut, ett helt biologiskt fungerande avancerat reningsverk under akvariet. Akvariet var väldigt vackert med ganska mycket växter och bl.a Diskus och många corydoras.
Det krävde tydligen ovanligt lite skötsel.
Ett sådant akvarium är nog bara att glömma för oss vanliga akvarister.
Jag skulle föreslå att du köper 5-6 Oscar i den storlek du nämner och senare byter in de som inte passar ihop.Det märker du så småningom.(om du vill ha lek)
Annars är väl ett eller möjligen två par lämpligt.
Jag har själv bara haft ett par plus 5st Hantelciklider och dessutom ett par blåciklider, men den vackra hannen dog:-(.Och det var i just ett 325liters akvarium.
Mvh Stefan
Ola
Ok Stefan, men när jag märker att dom inte passar ihop längre *slåss* dom då? jag menar så länge dom itne bråkar så behöver jag inte byta in dom?
MVH
Ola
ola lindeberg
salar
Tja du! Jag har aldrig sett Påfågelciklider som slagits med varandra.
Men säker kan man nog inte vara.;)
SALAR
Bilbo
Hej!
Jag kan meddela att om Oscars inte trivs ihop så slåss de.
Jag kan också meddela att det märks, väldigt väl, när de bråkar. Vi snackar om stora fiskar här. Hemma svajade hela akvariet! Har Discus nu istället, det är mycket lugnare
// Magnus
Hasse_H
Kan bekräfta det Magnus säger. Oscar som slåss kan göra det våldsamt. Å andra sidan brukar de vara rätt snälla, det är mest under leken det kan bli lite ruffigt.
/Hasse
-
http://och.nu/ciklid -
Ola
tjenare hasse och magnus! har ni båda egna erfarenheter av Oscar?, så när dom börjar bli bråkiga så bytar jag in den bråkiga? om jag nu köper 5 st som ska bara ut till 1 par:D
ola lindeberg
Hasse_H
Jodå, jag har haft Oscar tidigare. Jag skulle dock inte släppa ner dem i ett akvarium mindre än 500 liter. De växer mycket snabbare än vad man kan föreställa sig. Det är inte så enkelt att bara säga att man byter in den bråkiga fisken när det blir problem, vad är det som säger att det hjälper? Nä, ge firrarna en rätt miljö från början, det är mitt råd. Då minskar risken för problem.
/Hasse
-
Ola
Hur är en rätt miljo då? alla tycker olika, stefan har du egna erfarenheter om oscar i ett 325 L kar? vill ju ha någon stro maffig ciklid.
MVH
Ola
ola lindeberg
Hasse_H
Följ rekommendationerna här:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=171, då kommer dina Oscar att trivas bra.
/Hasse
-