Mikael-W
Hej
En bekant beställde vildfångade miljonfiskar från Sydamerika. Det kom tilapior (uppenbarligen O. niloticus) med i påsen. Hur kan det komma sig?
Har de miljonfiskar i tilapia-dammodlingarna, och kallar dem vildfångade? Eller finns det tilapia i så stor utsträckning i miljonfiskarnas naturliga biotoper att man får med dem i samma håvdrag?
För övrigt borde ju inte dessa arter gå att förväxla :D, ens vid en storlek på cirka en cm.
Kawasa
Låter ju jättekonstigt, jag vet att tilapia odlas i Brasilien, men att de skulle finnas i vilt tillstånd där man hittar vilda guppys tror jag inte. Antagligen så var de "vildfångade" guppys han beställde inte alls vildfångade.
Ola-Sjodin
I principi alla länder där det odlas Tilapia finns det även vilda bestånd. Min gissning är att de fanns i samma vatten som guppyn. Har själv sett Mossambica/niloticus vilt på Borneo, Malaysia och på Seychellerna. På alla dessa ställen var de väldigt allmänna och så vitt jag begriper är situationen densamma i SA/CA.
Mikael-W
Tack för svaren. Ja, tydligen har de tyvärr etablerat sig ute i naturen.
Smart dessutom att infiltrera guppystimmen som små, när de sedan växt lite är de ju s.a.s. mitt i skafferiet.