Funderar lite kring filtrering medans jag väntar på assistans med rutan...
Planen är att ha ett hemmabyggt internfilter i ena bakre hörnet på karet och ett droppfilter ovanpå i andra hörnan.
Från början tänkte jag trycka in både mekanisk filtrering och biologisk filtrering i innerfiltret men börjar tvivla lite på hur bra detta skulle fungera. Bifogar en snabbskiss på ungefärligt upplägg.
Mått ca: längd 80 x höjd 40 x djup 25 cm
I första facket tänkte jag ta in vatten både uppifrån via överinningskam, men även underifrån via grov filtermatta. Detta för att vattnet alltid skall ha en väg in om den ena mattan sätter igen. Tomrummet mellan mattorna tänkte jag fylla upp med mer grov matta, ev uppklippt för att öka flödet.
Andra facket kommer innehålla pimpsten och tredje facket doppvärmare, returpump och ev. mer biologisk media.
Fick feedback på annat håll att denna idén inte kommer fungera. Han menade att mattorna kommer sätta igen och pumpen köra torr. Hans tips var att köra internfiltret som endast biologisk filtrering.
Är det någon som kör liknande lösning? Kan det fungera? Har sett att det finns japansk filtermatta som skall släppa igenom mer vatten. Kan det vara en idé? Tips på annan vettigt sätta att rena vattnet en aning innan det går in till pimpstenen? Känns spontant som en bra idé att inte få med all skit in i pimpstenen.
Har sett att du Per_S kör internfilter i din stora balja. Fungerar det bra med filtermatta eller sätter den snabbt igen?
Kan ju nämna att den planerade pumpen klarar upp till 5500 l/t.