{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.ciklid.org\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}
Pettap, tackar för intressanta och givande länkar, har hittat mycket nyttigt och lärorikt. Har läst flitigt i helgen och även hittat en underbar länk till Erik Österlunds akvarium. Jag hittade där en smart lösning, om än inte den billigaste, till inredningen där Erik använt dekorationsbetong. Tyckte detta var ett smart sätt och funderar nu eventuellt på att göra som Erik med sten och moduler till karet.
Dock, det som påpekades i hans tråd var att det kunde vara lite svårt att veta hur tjockt man lade på denna dekorationsbetong så tänkte jag att det går att lösa med tandpetare.
Antroprologer och personer som arbetar med att rekonstruera ansikten efter själva skallens benstruktur arbetar inledningsvis med att sätta ut små distanser på skallens bas, då de känner till hur ”tjockt” vävnadslagret är på olika ställen på skallen innan man börjar applicera leran som används vid ansiktsrekonstruktion och då får de hela tiden rätt tjocklek på "vävnaden".
Tänkte att detta går att göra även på våra ”stenar”. Först skär man pluggen så att man känner att man börjar närma sig formen på klippblocket/stenen man vill göra, sedan placerar man ut tandpetare eller tändstickor (utan fosfordelen) som distanser hela vägen runt om så att man hela vägen har koll på att man får samma tjocklek när man lägger ut dekorationsbetongen innan man sedan börjar slutforma detaljer. På detta sätt kan man se till att man hela tiden har ett baslager som ger en exempelvis 10 mm material överallt innan man börjar avslutningsarbetet, bara en tanke för att minimera materialåtgången men ändå garanterar en viss minimitjocklek på godset.
Man får vara snål om man bygger själv men man får inte vara dumsnål.
Det för mig även in på frågor som jag skulle behöva få hjälp med tips på relativt omgående (bara för att jag heter Thomas….. tvivlaren).
Min träställning! Första frågan, slutmåtten på karet blir 1969 x 646 x 500 (L x D x H) vilket blir ca 550 liter vilket med sump, vatten och dekoration blir ca 950 kg. Kan jag bygga bänken enligt skiss med endast 70 x 45 eller skall/bör jag, som tanken varit, lägga 95 x 45 i botten (tänk nu att mina golv sviktar en del)??
Hörnbenen kommer förstärkas med ytterligare två reglar samt mellanbenen med en ytterligare regel, dessa förstärkningar kommer ligga mellan de två ramarna (uppe och nere) vilket innebär att ramarna också direkt för ner vikten på golvet, inte benen i sig.
Andra frågan, skall jag våga anpassa ramen till mitt något krokiga golv (ca 1,5 cm varierar det (huset är gammalt och träbjälklaget likaså)) eller skall jag bygga en rätvinklig låda och sedan kila mot golvet där det behövs??
Hade varit guld om jag kunde få feedback på detta då jag tänkte börja bygga bänken denna eller nästa vecka.