Hej å Välkommen tillbaka!
Lite Mbunas är inga problem och det går bra att ha 20-25 ungdjur till halvvuxna troffar i alla dom karen bara man sköter filtreringen ordentligt. Men rekommendationen är större. Du väljer det största du får lov till och sen är möbeln en smaksak. Det finns roliga intressanta arter för alla storlekar av akvarium så det låter som att du får välja akvarium + filter först och fisk senare i detta fallet. Vad ska du ha för filter? Behöver du genomföring för vattenbyte, sump , ytterfilter? För om det ska vara Estetiskt så är väl inte flera innerfilter + svampfilter nått att tänka på.
Tack för svaret, sitter just nu och funderar på typ av filtrering och just nu verkar det stå emellan ett Juwel 350 med innerfilter 1000l/h (lite osäker på om det faktiskt räcker, finns ju även en större pump på 1500l) och ett Akvastabil Move 360 med ytterfilter (Eheim eller Fluval är väl de filter som jag känner till sedan tidgare) men osäker vad jag skall välja då det kommit så mycket nytt på detta området sedan jag höll på under 90 talet med denna hobby.
Tänker jag rätt att om jag tror att jag behöver en kapacitet på filtret motsvarande ca 5 gånger karets volym?
Har inte get upp hoppet om att kunna få plats med ett Juwel 450 alternativt motsvarande av annat märke men det får de närmsta veckorna visa.
Mvh
Niclas