Danne
Hej allesammans !
Har en liten fråga har ett 1260 Eheim pumphuvud som drar 2400L och ett projekt som drar 3000L i ett 720L.Undrar om det är för mycket drag och om det kan köra slut på troffarna eller om det är ok , dom har varit väldigt slöa sen jag stoppade i Eheimhuvudet. Kan även nämna att jag tog bort två ytterfilter i samband med att jag satte i eheimhuvudet ett 2217 och ett proffesional 2 bägge eheim.
Tack på Förhand !!
Mvh Daniel
tropfrog
Jag tror att det blir svårt att få för mycket ström till troffar. Däremot så kan det bli för lite/för ny filtermassa. Problemet är nog att du har tagit bort filterkapacitet inte att du har för mycket ström.
MVH
Magnus
Danne
Skulle jag köra igång ytterfiltrerna också menar du i en övergångs period ?
Cutekid
Kör både med ytterfilter och powerheadsen, då får du kanon cirkulation och filtrering. Troffar kan aldrig få för lite cirkulation i vattnet.
Mvh
Hank
citat:Troffar kan aldrig få för lite cirkulation i vattnet.
För MYCKET ska det väl vara?:D
Cutekid
You got it hank, jag var väl trött ! :)
Pierre_N
Håller med Cutekid där, anledningen till att de blev slöa kan inte det bero på att ytan rörde sig mer och det vart alltså mer syresatt när du ahde ytterfiltrerna? Utspruten brukar juh sitta vid ytan.
Mikael-W
Vad händer om man har för lite cirkulation i burken?
tropfrog
tropheus i naturen lever i väldigt turbulenta rev. DVS, dom är vana vid att spendera mycket energi på att simma mot strömmen/vågorna. När dom inte får stark ström så blir karet "mindre". Jag kan tänka mig att dom lägger mer energi på att slåss om dom slipper lägga energi på simmningen. Men jag är ju ingen tropheusexpert.
MVH
Magnus
Mikael-W
Hmmm. Har ca 50 Pemba i ett 630 l kar. Ingen pump eller filter, bara en utströmmarsten. Inte är firrarna slöa, men inte slåss de heller onormalt mycket. Ibland ser jag 2 hannar kämpa, de tar muntag och försöker skuffa/vrida den andre, men inget allvarligare.
Fredrik-H
Du har alltså 50 troffar i ett 630 kar UTAN filtrering?
tropfrog
Hmmm
MVH
Magnus
ozric
Lite mer än lagom är väl alltid bäst,eller hur!?
Cutekid
Håller med Hagblom här, 50 troffar i ett 630 liters kar utan filtrering låter helt otroligt. Byter du vatten och dammsuger botten varje dag? Troffar skitar ner ngt fruktansvärt när de äter, spec räkmix är en bov men ett mkt bra foder. Får jag fråga vad du matar med? Bara flingfoder?
Mvh
Mikael-W
Hejsan
Gissade att det skulle bli lite frågor.... (och filtertillverkarna utfärdar antagligen kontrakt på mig nu)
Ursäkta att svaret dröjde, var borta från datorer och akvarier under veckoslutet, njöt av sommaren i stället.
Det är alltså cirka 50 st (har ej räknat), varav 23 st som är nära 5 år gamla, resten är deras avkomma i alla storlekar. Matar med spirulinaflingor på morgonen och räkmix på kvällen. Självklart byter jag vatten, ca 30 % varannan vecka, och dammsuger samtidigt om det behövs. Kanske matar jag för lite, vet ej, tycker inte firrarna ser magra ut på något sätt.
odilou
Jag är störtförtjust! Världens bästa inlägg!
PS. En namnkunnig ciklidprofil i södra sverige använder sig av precis samma koncept i många av sina burkar, både för lekgrupper och yngel.
StefanL
Och vad, exakt, är konceptet, Odilou?;)
odilou
Att inte använda filter och pumpar utan endast "syrestenar".
StefanL
Vad är det som gör det konceptet funktionellt?
Jag skulle verkligen vilja veta om detta är ett alternativ till den mer använda metoden...med pumpar och filter.
Jag kan tänka mig att detta förutsätter tre saker...perfekt bakteriekultur (nedbrytningsbakterier)...noggrann rengöring (om man enbart gör 30% vattenbyte varannan vecka för 50st Tropheus!?!)...lite matning (finns det alger som de festar på också?).
Det vore väldigt trevligt om någon, t ex Odilou eller Mikael W, kunde utveckla "konceptet" och förklara lite mer det funktionella och varför denna metod hellre används före den mer vanliga.
Jag måste säga att detta förvånar mig väldigt, men för den delen förskjuter jag det inte som osannolikt.
Mikael-W
Hej igen
Min "metod" är väl så pass ovanlig att jag inte törs säga att jag rekommenderar den, inte kan jag heller säga att/varför den skulle vara bättre än konventionellare sätt.
Men jag kan försöka berätta lite mer om akvariet. Det är som sagt på 630 liter, 2 stenrösen (inte några stora högar, bara ett tiotal stenar per röse), ingen sand (=lättare att hålla rent). 2 st 36 W Groluxrör. Det växer nog alger men kvantiteten vågar jag inte uttala mig om, eftersom fiskarna håller algerna korta.
Vattenbyten som sagt ca 30 % varannan vecka. Ur kranen kommer det "fel" vatten, så jag fixar det med en saltblandning så att pH blir ca 9 och µS ca 650. Det finns en del snäckor i akvariet, de tar väl hand om en del av renhållningen.
Det är antagligen så, att jag matar rätt lite. 4 rejäla teskedar spirulinaflingor på morgonen och ett par bitar (à ca 4x5x1 cm så där ungefär) räkmix på kvällen. Det är nog lite pirayastämning i burken när fiskarna får mat.
Vad jag kan se och förstå mår fiskarna hyfsat. Och utöver de ca 50 som går där nu har jag under de år karet varit i gång tagit ut ca 50 välväxta ungfiskar.