Jag kollade upp vattenkvalitén i kommunen. I Herrljunga där jag bor har vi 8ph och 7 dh.
så pH är ju iaf bra. Dh verkar högt också och ju högre det är ju mer co2 och kalk är i. Så med lite tur kanske jag inte behöver ha i någon bikarbonat.
Det är ett vanligt förekommande missförstånd att Dh påverkar ph. Jag skall försöka att reda ut det åt dig:
Det finns två olika hårdheten, generell hårdhet (Gh) och karbonathårdhet (Kh). Den första anger vattnets inehåll av calcium och magnesium joner som inte har direkt inverkan på ph och den senare anger vattnets innehåll av karbonat joner som är en del av buffertsystemet och därmed har direkt påverkan på ph och dess stabilitet.
Både Gh och Kh mäts oftast i en skala som heter tyska grader. För att förtydliga vilken skala som avses så brukar man förtydliga det i enheten. DGh och DKh. Våra svenska vattenverk har konsekvent tagit bort G i sina enheter och kallar helt enkelt Gh för Dh, oklart varför, men det är åtminstone konsekvent.
Vill du veta vad du har för DKh i ditt kranvatten behöver du veta alkaliniteten i mg/l från ditt vattenverk och multiplicers detta med 0.056.
Om du har komunalt kranvatten enligt den norm som finns i sverige så har du ungefär 2,5 DKh eller alkalinitet runt. 50mg/l i ditt vatten. Detta kan jämföras med en alkalinitet på ca 200 mg/l eller kh på ca 10 som malawisjön har. Man behöver inte gå hela vägen, utan kh på 4-6 är fullt tillräckligt för att säkra mot ph svängningar.
För att justera kh finns det tre pålitliga metoder.
1: räkna ut jonvikterna i tillsatta kemikalier och på så sätt beräkna hur mycket som behövs.
2: Använd någon online kalkylator. Det finns massor av dem och de gör i princip samma som 1, men utan att du behöver förstå mekanismerna bakom.
3: justera och mät. Ett kh test är mycket enkelt. Ta din vattenbytestunna med den volym du tänkt för vattenbyten. Justera upp tills du nått ca 5 kh. Skriv upp hur mycket som behövdes och sen är det bara att använda den volymen vid varje vattenbyte.
Observera att inga generella rekommendationer kring tillsats av bikarbonat är korrekta. Vad som är en lagom mängd beror helt och hållet på vad som finns i vattnet redan, innan tillsats påbörjas.
mvh
Magnus