Fint skrivet Christian : )
Det här den officiella hållningen inom akvaristiken och det är nyttigt för nybörjare så de kan få lite grundläggande förståelse, för en del som startar akvarium har ingen aning om någonting som sker i ett akvarium.
Jag går en annan väg och den ses som kontroversiell och väcker ofta starka känslor hos akvarister som hela sin akvaristiska karriär har använt sig av den här kunskapen som du beskriver i artikeln. Annat som sägs upplevs ibland väldigt provocerande. Kvävecykeln är givetvis sann men jag tror vi bara skrapar på ytan och det är bra om vi kan öppna oss lite och förstå att det sker så mycket annat i ett akvarium som vi inte kan greppa, det finns en hel microskopisk värld som vi inte uppfattar. Vi vill ha det enkelt och lättbegripligt och då pratar vi ammonium, nitrit, nitrat. Och jag förstår att när man vill skriva en guide så kan man bara hålla sig till det man vet! Vi pratar inte om vikten av mångfald alltså en variation av olika bakterier, svampar och parasiter.
Sen om man tex inte använder filter som samlar upp partiklar i vattnet så gissar jag att det är mycket lättare att lära sig förstå vikten av att inte övermata eftersom akvariet kommer visa att du har i för mycket mat, använder du filter så samlar det upp överskottet och döljer övermatningen och man ser inte problemet visuellt men problemet kommer att yttra sig på andra sätt, som man kanske inte kopplar ihop men övermatning direkt.
Jag är mycket sparsam med vattenbyten, och är man i behov av stora vattenbyten så är det väl tecken på att det inte är ett hållbart system? Kemikalier, ingen som funderar kring negativ effekt på det microskopiska livet i akvariet?
Jorden har 3,5 miljarder år av förmåga att skapa och upprätthålla liv så jag ställer mig ytterst ödmjuk inför detta : )