Jag hittade siffran i den andra tråden. Det krävdes att lusläsa över hundra inlägg. Men något roligt skall man väl ändå spendera tiden till 😀.
Men då slog en sak mig som gått mig förbi innan. Citerar andra tråden:
“har kollat lite värden några gånger i karet och det som hänt sedan jag tog bort den forcerade filtreringen är att nitrat har sjunkit till ca 20 (var upp mot 50 och ibland mer förut) Ph höjts till runt 7 (6,5-6,8 förut) och Kh höjts till ca 5-6 (<3 förut) Gh som vanligt 7-14, nitrit så klart 0”
Att nitrat är mycket svårt att mäta och att hobbytester inte kan ge någon rättvis bild är ett välkänt faktum och har ju redan diskuterats. Det går inte att dra någon som helst slutsats baserat på mätningarna då det sannolikt beror på fel mätresultat. Några stänglar vattenpest under förhållandevis lågt ljus kan inte förbruka 30ppm på en månad. Det kan förövrigt inte en effektiv denitrifikation med tillsats av organisk kolkälla heller. Så bara där är ett tydligt bevis på felmätningar.
Men…Siffrorna för kh och ph är också missvisande och jag förstår inte varför jag missade det.
Exemplet från innan experimentet (KH 3 och PH 6,5-6,8) ger en co2 koncentration av i runda slängar 20ppm, eventuellt lite högre beroende på vilket PH inom spannet som används. Detta är en fullständig omöjlighet i ett akvarium utan co2 injektion. Vid kh 3 ligger CO2 jämvikten med luften på kring ph 7,2.
I exemplet från en bit in i experimentet (KH 5-6 och PH runt 7) ger exakt samma bild. Co2 kring 20 ppm. Kanske lite lägre beroende på om man använder det högre eller lägre KHt. Jämvikten för detta KH ligger runt PH 7,5.
En sån kraftig respiration i ett akvarium med fåtal fiskar och tunnt bottensubstrat är en fullständig omöjlighet. Visst, det finns andra buffertsystem i vatten. Men ingen av dem kan påverka jämviktsförhållandet så mycket utan att allvarligt skada och döda fisk.
Slutsatsen är att teststickorna inte bara ger felaktiga resultat på nitrat utan också på KH och/eller PH. Vilket jag tycker är väldigt anmärkningsvärt eftersom båda dessa parametrar är väldigt enkla att mäta.
Det förklarar ju också varför man sett en ökning i KH utan att för den skull tillfört några karbonater. Så då kan vi stänga den frågan. Undrar bara hur användbar informationen är nu när diskussionen skett i en tråd och lösningen presenterats i en annan?
Mvh
Magnus