Jag blir så inspirerad av Aheims försök med difusionsbaserade akvarium så det är dags att jag visar ett av mina egna projekt. Jag gör sällan som alla andra. Det kan verka provocerande för vissa. Men det bryr jag mig inte om. Från och till finns de som påstår att jag gör det enbart för att provocera, det får de tro om de vill. 😀
Hösten 2024 när det var dags att plocka in medaka från utomhusvistelsen så hade jag ingen riktigt bra plats för den enorma mängd yngel de producerat. Så jag beslutade att köpa en helt vanlig plastlåda för förvaring. Jag fyllde med vatten från koidammen. Det vattnet innehåller ju förutom avsevärda mängder ämnen som är bra också en rik “bioaktiv” flora av nyttiga bakterier, svampar, parasiter och andra organismer.
Ovanpå burken ställde jag lite slarvigt två växtlampor som jag hade liggandes. Dessa är absolut inte nödvändiga i metoden utan det går lika bra helt utan artificiellt ljus.
Inget pump, inget filter, ingen doppvärmare eller något annat som ser fult ut i “akvariet”. Framförallt inget substrat som samlar ruttnande skit och foderrester som sedan skapar syrefria zoner där alla möjliga oönskade parasiter, virus och bakterier kan samlas.
Efter bara några dagar var burken helt grön. Jag tänkte väl att grönt vatten ändå är naturligt och består också av organismer. Dessutom lever de på oönskade ämnen, avger syre och är säkert mat för en massa microorganismer som jag inte ser. Ett helt födonät med andra ord. Så jag släppte i ynglen.
Tanken var väl egentligen att bygga ett bättre boende för fiskarna. Men det var innan jag såg hur snabbt ynglena växte. Så de gick kvar i min kalla källare i grönt vatten hela vintern. I våras direkt efter att islossning skett fick de då vuxna fiskarna komma ut i trädgården igen. Då förstod jag hur totalt onödig doppvärmaren var. Hade de gått i uppvärmt vatten hade de ju fått en total chock när de kom ut i det hälsosamma, friska, knappt 5 gradiga vattnet. De hade säkert dött av det.
För skojs skull mätte jag alla värden i vattnet. Det var noll I amonium, nitrit, nitrat, fosfat, järn och koppar. KH och PH hade ökat. Sen hade jag inga fler tester. Men om det fanns några ämnen kvar så var de säkert bara bra.