En inte helt nödvändig uppgradering till akvariet. Istället för att gissa en massa och bilda mig idéer om fiskars och växters välmående så har jag sedan i somras loggat nödvändig information i aquatic log. En fantastisk app som efter senaste uppdateringen också blivit riktigt snygg. Klart jag skall ha den tillgänglig nära akvariet på en därför avsedd skärm av praktiska skäl såväl som av estetiska.

Några intressanta slutsatser:
Genomsnittlig vattenbytesintervall: 17 dagar.
Genomsnittlig mängd vattenbyte på 4 veckor 22,2%. Detta motsvarar en hink med vatten var 14e dag.
Kalibrering av ph mätaren gjord 3 ggr på 9 månader vilket ger en intervall på 3 månader.
Rengöring av rutorna gjort vid behov och det har blivit 4ggr på 9 månader vilket ger en intervall på ca 9 veckor.
Förbrukningen av kväve är nu så hög att det skulle ta helt slut på fem veckor om jag avslutade tillsats idag. Men det slår inte upptaget av fosfat som trots höga nivåer skulle ta slut på ungefär tre veckor. Micronäringen tar slut direkt. Bara två timmar efter dosering är det omätbart. Så nu använder jag micro som gas och broms för upptaget. Ju mer micro jag tillsätter desto snabbare blir macroupptaget. Ganska så coolt!
Jag trodde att upptaget skulle minska under vintern när temperaturen sjönk. Men det såg jag aldrig hända. Fantastiskt att tillväxten fortsätter trots lägsta temperatur på 6 grader.
Fantastiskt vilka slutsatser man kan göra bara genom att samla lite data och följa tendenser.
I övrigt så har populationen av märlkräftor ökat. Jag har matat med sönderklippta blackworms som nu har etablerat en mindre koloni i akvariet. Växterna fortsätter att växa fint och gräsmattan är tätare än någonsin. Fiskarna är friska och lever livets glada dagar trots att jag använder mig av filter som är känt för att vara akvariebranchens svar på Hitler och musolini. Kända för att vara ensamt ansvariga för sjukdomar, massdöd, inavelsdefekter, världskrig och svälten i afrika. 😀
Ett filter som jag förövrigt aldrig tvättat sedan start 1a januari 2025. Det har inte heller funnits något behov. Förhöjda syrehalter drivet av tillväxt påskyndar nedbrytning av fast organiskt material och märlkräftorna rengör filtret löpande. Jag har aldrig heller slamsugit ut någonting ur karet och har trots det ingen synlig uppbyggnad. Det är ett tydligt bevis för att det inte alls krävs några anaeroba processer för att hålla ett akvarium rent. Ger man de aeroba heterotrofa bakterierna rätt förutsättningar så kan de mycket väl göra jobbet själv utan hjälp.
Mvh
Magnus