fredrikr
citat:därför är mitt råd 50 ml/50 liter vatten
Är det ett generellt råd?
tropfrog
citat:Ursprungligen skickat av fredrikr
citat:därför är mitt råd 50 ml/50 liter vatten
Är det ett generellt råd?
Det går att använda som ett generellt råd efterssom det inte går att överdocera bikarbonat. Men som jag skrev så är det bra mycket billigare att mäta sig fram.
MVH
Magnus
fredrikr
citat:Om det är ett generellt råd du menar så vill jag att du besparar oss från sådanna generaliseringar, det blir bara förvirrande för nybörjaren.
deathdealer
Hej Gubbs!
Nu har jag kollat upp vad sanden heter ELLER rättaresagt leverantören!
Det är Imazo som har denna sanden och det är en kalksand!
Denna finns i flera nyanser typ tiger, black osv osv!
Jag tycker den var grymmt snygg, och jag antar att det flesta av era kontakter kan ta hem den. Om ni har "lite" tålamod, så kommer det bilder på det nya karet, så fort jag fått upp detta!!!
Deathdealer
deathdealer
Glömde en sak....
MAN kan ju faktiskt blanda lite olika typer av sand för att få den "rätta" nyjansen! Jag tycker att det är ENORMT svårt att avgöra hur sand ter sig i ett kag INNAN det verkligen ligger där....mörk sand kan upplevas grådaskig i karet, eller få en helt annan färg beroende på belysning! Har du en röd sand och ett gulare ljus i akvariet...ja, då får du en helt annan upplevelse än med t.ex blått ljus!!! Så tänker man till lite, kanske testar av lite direkt i karet eller med vatten och ljus iallafall, så kan man säkert nå väldigt långt. Samma sak om man inte vill ha för kalkrik sand. Testa och "späd" ut sanden med något som INTE är så kalkrikt, för jag tror inte att man skjuter pH´t i höjden bara p.g.a sanden....däremot kanske man kan hålla värdet på en stabil nivå (ja, undantaget korallsand, som BARA är kalk *S*)
Vänligen Deathdealer
deathdealer
ett JÄTTESTORT vänta!!!!
Jag var lite förvånad när mitt akvarievatten var typ lite "brunt", först trodde jag att det berodde på att jag tagit massa slam från botten på mitt gamla kar, sen trodde jag att det berodde på filtret.....MEN det verkar vara sanden!
Nitriten har stigit i mitt yngelkar, så jag gjorde ett rejält vattenbyte (50%) med gammalt akvarievatten från det större karet, och när jag tappade ut ur det lilla karet (med den mörka sanden) så var vattnet uppenbart färgat av något!!
Gillar inte tanken, men det kanske är så att sanden är "färgad" på något sätt!!!
Om det är någon som har kollat upp sanden - VÄNTA ett par dagar så jag får se hur sanden ter sig i karet, och jag kan lämna ett besked på om det är så att sanden INTE är bra!!!
Vill inte att någon sticker och köper något som inte är 100%.
Finns det någon annan med liknande erfarenhet av mörkare sand???
Väldigt tacksam för svar!!!
Deathdealer
imported
Låter inte bra Deathdealer!
Hade stora förhoppningar på Sand/grus du hittat med mörkbrun nyans!
Är också ute efter en sand/grus som är så lik som möjligt den naturliga sanden/gruset i Malawisjön.
Är det ingen som har en/vet sand/grus som liknar den som finns i Malawisjön????
zoomi
hittade en fint grus. kommer inte ihåg vad det hette men tror det var Coral 7 , kommer inte ihåg om det var brunt/svart eller brunt men det var fint iallafall, ska dit imorron och kolla,,, återkommer då...!
imported
Låter bra Zoomi!
Hör av dig och lägg gärna in några bilder på gruset om du har möjlighet!
deathdealer
sikkan; är fortfarande inte säker på om det är gruset......
Jag har lagt i en "lite" rot i karet vid uppstart MEN den var defenitivt inte ny!!!
Jag har läst att rötter kan färga in vattnet, men ...hmmmmmm?????
Ska faktiskt ner till butiken i morgon, och då köper jag en liten påse och lägger den i blöt för att se vad som händer!!!
Är det roten - är det sågspån kvar i morgon *S*
Vänligen Deathdealer
roccster
Jag har en rot i mitt 60l och den gjorde vattnet nästan brunt. Den är inte heller ny. Har hängt med i 10 år både i akvarium och terrarium. Så nog kan det vara roten. Men Death, tvättade du sanden ordentligt? Jag vet att du kan slappa till lite i sådana lägen ;)
Karon
En rot som färgar, hjälp, naturen anfaller !!!
deathdealer
roccster; fyfanvaduärdum *asg*...klart jag tvättade sanden ordentligt!!!
Tack - klart det är roten!!!! Ska ta bort denna idag och OM det är så , så är denna sanden gryyyyymt snygg, ska köpa den till mitt stora kar!!!
Karon; ingen fara den är fsatkedjad i karet!!!
Deathdealer
deathdealer
Det var skitroten som gjorde det!!!!
Inge fel på sanden....så sikkan....bara kör på det är grymmt snyggt grus!!!
Vänligen Deathdealer
imported
Låter härligt Deathdealer!
Var kan man få tag på sanden???
deathdealer
Jag gör ingen reklam nu - MEN Borås Zoologiska på 033-12 15 57 Micke heter killen jag brukar prata med!!!
Eller kolla med din lokala handlare :-)
Deathdealer
anli
Deathdeal: Tala gärna om vad sanden hette.
Sen är det inget fel på brunt vatten, de e skitsnyggt...
deathdealer
Anli....längst upp på sidan....Imazo är fabrikatet!! *S*
Jag tycker den är tokgrymm, och det finns i flera nyanser!
Fixa hem några provpåsar, blanda, testa dig fram till snyggast resultat!!!
Kan t.o.m använda olika fabrikat av sand.....
Jag för min del kommer använda den mörka dvs svarta sanden (den ser inte ut som asfalt...mer mörkgråbrun!!!
Trevliga helghälsningar
Deathdealer
imported
Tack Deathdealer!
Ska slå en signal till Borås Zoologiska.
Vore kul om du kan fixa några bilder på gruset!?
StefanL
Nu vet jag inte vilken sorts mörk sand ni var ute efter, men på denna bild så syns det lite hur sanden är. Storlek 1-2mm...
http://www.imazo.se/sortiment/artinfo.asp?Artinfo=%20%20135.9010
Vet inte om det är denna sand som Deathdealer köpt...det får han svara på själv...:D
Imazo är grossist, om nu någon undrat...alltså inte tillverkare av denna sand.