Ola-Svensson
Generellt sett så blir färgerna bättre med mörkt grus. Länge påstods att detta inte gälde Malawi och Tanganyika, men sedan någon var där och upptäckte att botten även där var mörk, så började det gälla dessa också Undantag (både fisk och akvarist) finns förstås.
Jag har snorklat i Laguna Bacalar och där täcks botten av kritvit kalkgyttja, och fiskarna ser ut därefter: Vita bleka färglösa (men vita eldbukar och salvini är rätt ballt).
imported
Deathdealer, har fått ett helvete med att få tag på ett par prover på olika grus från Imazo. De vill inte skicka mig deras produktkatalog (ej till privatpersoner). Jag har nu frågat dom om de inte kan skicka mig några provpåsar (framförallt av den mörka sorten 135.9010). Borås Zoologiska var inte bättre de till slut utan backade ur och bad mig ta kontakt med någon lokal handlare. Man vill ju inte köpa ett grus utan att ha sett det, helst i verklighten. Har du någon möjlighet och skicka mig några korn av gruset från Imazo (artnr:135.9010)?
deathdealer
sikkan; är det det svarta gruset vi har talat om???
Isåfall sticker jag och köper en provpåse till dig, bara fixa mig din adress!!!
Förbannat lustigt - jag var nere och talade med om igår, och frågade om någon hade kontaktat dom, och det hade du!!
Det tycker jag är dåligt, om du ringer ner, så kan dom väl anstränga sig lite...men skit samma, jag fixar det åt dig tjabo!!!
Adress???
Mvh
Deathdealer
imported
Kanon, Deathdealer!
Ja det är det svarta gruset med kornstorlek 1-2mm, artnr.135.9010
Meddela mig vad du vill ha så kan jag sätta in stålarna på ditt konto.(kostar ju en slant att skicka om inte annat). Vore bra om du hinner lägga det på lådan idag så jag har det imorgon (då kan jag lägga in en beställning i helgen).
Anders Hedqvist
Föreningsv. 7E
151 39 Södertälje
deathdealer
Sikkan; jag ska försöka, problemet är bara att jag fortfarande sitter på firman *S*. Går det inte idag, så ser jag till att det skickas imorgon!!!!
Deathdealer
imported
Ok, Deathdealer!
Du ska ha tack för all hjälp så länge.
imported
Ok boys, dags att ta upp tråden igen!
Har fått en provpåse av det svarta gruset (IMAZO artnr:135.9010) som Deathdealer rekommenderade. Blir lite väl mörkt enligt min mening så jag testade att blanda i 50% vanlig Rådagrus och det blev perfekt.
Så nu sticker jag till Akvarielagret som har lovat att ta hem gruset från IMAZO (de har inte IMAZO som leverantör). Var tvungen att bestämma mig innan jag sett gruset, om de tog hem gruset kunde jag inte ångra mig.
anli
Själv kommer jag att en sjöstensmix i mitt nya 900 L:
2/5 1 mm
2/5 2-3 mm
1/5 grov
Sjösten är ju vanlig/trist/kalkrik, men den e rund (hysteriskt rädd för repor :D)och så är det en lugn färgskala... känns inte fräknig.
imported
citat:Generellt sett så blir färgerna bättre med mörkt grus. Länge påstods att detta inte gälde Malawi och Tanganyika, men sedan någon var där och upptäckte att botten även där var mörk, så började det gälla dessa också Undantag (både fisk och akvarist) finns förstås.
har själv endast ljust grus/sand,tycker att fiskarnas färger blir bättre-men det kanske inte stämmer!?, har lite funderingar att skafa kritvit sand, tycker att mörk sand blir lite "murrigt", men är det verkligen så att de färgar ut mer i mörk inredning? isåfall får man tänka om..(igen!)
imported
Anli; vad ska du hålla i ditt nya 900-litrskar?
imported
spec "mats" om man ska gå efter den naturliga biotopen i Malawi/Tanganyikasjön så är gruset rätt mörkt (mörkbrunt ungefär).
Fiskarna känner sig tryggare med en mörk botten och blir då inte så stressade och kan färga ut bättre.
anli
citat:Ursprungligen skickat av sikkan
Anli; vad ska du hålla i ditt nya 900-litrskar?
Startupsättningen blir:
1 Amphilophus Citrinellum, Midas "barred"
1 Amphilophus trimaculatum
2 Hypsophrys nicaraguensis
1 övertalig Paratilapia polleneri
1 Polypterus endlicheri endlicheri
5 Semaprochilodus taeniurus
5 Hoplosternum thoracatum
1 Chrysichthys brachynema
1 Hypostomus plecostomus
1 Liposarcus pardalis
Uj så många det blev!
imported
Anli, är det central/Nordamerikanska ciklider eller (känner inte igen namnen)?
De vill väl ha ett rätt så neutralt PH eller?
anli
citat:Ursprungligen skickat av sikkan
Anli, är det central/Nordamerikanska ciklider eller (känner inte igen namnen)?
De vill väl ha ett rätt så neutralt PH eller?
Ja det är 4st stycken ciklider från centralamerika, samt en från Madagaskar (paratilapia). Resten av fisken kommer från Sydamerika samt en fengädda (afrika) och en kibondemal (tangayika)
Biotop går fan inte å ha! :D Finns alldeles för mycke rolig fisk!
Jag tror på en comeback för sjöstenen :), den kommer att bli inne igen...
imported_na16
Hej! Var och tittade på fogsand i dag, den såg rätt sjyst ut!
Är det någon som har provat den?
/Lasse
imported
Ja, då förstår jag varför du inte vill ha bottenmatrial som är kalkhaltigt. har du någon erfarenhet av "troffar"?
Vad jag förståt så ska man helst hålla bara en art, men det det ska gå bra om man håller en av "Morri" och "black" (Tanganyika, Tropheus).
Mattias-Andersson
Blanda aldrig olika Troffar då dessa korsar sig..
imported
Jodå Mattias, det går visst bra att ha fler varianter, helst ska man ha en nordlig variant och en sydlig, dvs en "black" och en "moorii", Ta inte två "black" eller två "moorii".
Det är nog inte bara honorna som ska skilja sig från varandra utan båda könen, eftersom det är svårt att se skillnad på könen.
imported
Håller med dig Anli, det är jävligt svårt att hålla sig till en biotop! Man blir ju su sugen på alla vackra fiskar som finns. Men man behöver ju inte hårddra det, även om vissa fiskar ska ha lite hårdare eller mjukare vatten så går det offtast bra iaf, bara man sköter vattenbyten, inte matar för mycket etc. så brukar det ordna sig.
deathdealer
Hallååå där gubbs!!!
Sikkan; bra att du fick gruset....Jag har varit i Paris i 4 dagar och hållt utbildning MEN när jag kom hem hade mina nya grejer dykt upp...allt UTOM karet *S*...det gick sönder under transporten...MEN bakgrunden Rocky samt moduler låg där, och tillsammans med den nya gruset kommer det bli GRYMMT!!!
Fick höra att sand dvs extremt finkornigt bottenmaterial inte var helt 100 att ha i ett kar?!?!? Inte för att det blir grummligt på något sätt MEN även om man inte ser det far det omkring en massa sand i vattnet som "kleggar" igen filtret...någon med den erfarenheten?!??!
Jag tror starkt på det Anli och sikkan skrev; att man kan BLANDA olika material för att nå bästa resultat!...Man kan ta den sanden jag hittade och blanda med någon ljusare ton....blir säkert grymmt snyggt!
En annan placering som blev helt otrolig, var att göra en "grop" i gruset som man fyller med sörre rund sten...typ 4-8cm stora stenar som man sedan ramar in med sörre sten runt om...dvs 15-20cm stora stenar(gärna platta)...det ser otroligt naturligt ut...en övergång på något sätt!!!
Hoppas du är nöjd sikkan, och roligt att tråden är igång igen *S*S
Vänligen Deathdealer
Ps. Tricella & Co, fick mitt första Eheim filter ett 2028 II Proff....ska bli spännande och se HuR tyst det är (men slangarna var inte i närheten av den kvalité som nya Fluval har *S*)