Poppo Mannen med de tusen Tropheus-frågorna är tillbaka, denna gång med endast en fråga :) HAr nu kommit fram att jag troligen flyttar inom Växjö och har därför terroriserat Växjö kommuns tekniska kontor med en massa jobbiga frågor om vattenvärden och kommit fram till följande; pH 8,4 gH 2,7-3 Hårdheten fixar jag med lite bikarbonat, så så långt ok. Sen till övriga intressanta vattenvärden. Växjö garanterar dessa siffror; klor 0,4g/1000 liter vatten nitrit och ammonium 0,05 mg/liter Är dessa ok, eller behöver jag vidta någon åtgärd för att få bort dessa gifter ytterliggare? //Pontus
Niclas-Lundin Hej Poppo. Dessa värden ser helt OK ut. Bikarbonaten kan ju vara bra när gH är lågt, Lycka till. // Niclas Lundin
David-Johansson Ser ut som ganska vanliga vattenvärden. KH värdet är också viktigt och det är främst detta som är intressant att höja med bikarbonat. Använd gärna kalkrikt material i inredningen så ökar ditt vattens hårdhet. Nitrit och ammoniumet kommer brytas ned i ditt akvarium och bör inte vara några problem så länge vattnet är tjänligt. Lycka till! David