Bright_Blue
Jag har haft auratus två gånger och det har slutat att dem färgat om sig till brunn/svart/skitfärg. Är det någon som lyckas att hålla kvar färgen som ungdjuren har? Ungdjuren är otroligt fina men en kompis auratus har också fått den här fula färgteckningen. Beror det på genenerna eller maten?
Zaphi
citat:Ursprungligen skickat av Byttorp
Tjenare, och här kommer jag in 2 månader efter sista meddelandet. Tänkte bara meddela hur det går med DINA Auratus, Robin. Dvs dom jag köpte av dig. Det började med att jag fick låta dom gå bland en grupp Maingano...
Byttorp: Det är kul att du följer upp gamla trådar med hur det har gått! Det är så ett forum skall fungera och det är synd att inte fler gör så. Att läsa hur saker gått är mycket roligare än spontana snabbdiskussioner, även om de ju är kul med ;)
Vad gäller din yngeldöd så verkar det helt klart vara ett mysterium. Jag har lärt mig med året att yngel inte är så känsliga som jag först trodde och fick lära mig. Jag häller i yngel i "annat vatten" utan att koppa och de klarar sig hur bra som helst, varje gång. Däremot hände en lustig sak för ett tag sedan när en hel malerigrupp bara dog! Nu i efterhan är jag dock relativt säker på att det berodde på att de simmat in bakom filtret och dött, då jag märkte att det inte gick riktigt ända ner till botten.
Varför dina dött vet jag inte, men det verkar helt klart konstigt...
imported
Angående auratus så har jag på sista tiden lagt märke till att kvaliten på vildfångat skiftar enormt, på vissa ställen ser de dassiga ut och på andra ställen är de snygga-lite konstigt tycker jag med tanke på att det inte var så förut (vad jag kan komma ihåg) Det är oxå ganska stor skillnad på varifrån de fångas-de bättre enligt mej är ifrån mbenji island och thumbi west
bmwpower
Vad det gäller fångsts ställe är det ju svårt och få fram det.
Frågade en levratör i sverige vad fisken fångas och svaret blev står det inte så vet vi inte.
Frågan är ju hur ärligt det är att ta in fisk som man inte vet var den är fångad
imported
Ad Koning skriver att populationerna på auratus skiljer sej ganska mycket beroende på var den fångas, inte bara i färgintensitet utan oxå i färg, som att hanens vita linje kan vara gulaktig på vissa populationer, det finns även en variant (har själv sett den) som har en grönaktig nyans i den vita linjen, den mörka nästan svarta grundfärgen är oxå väldigt variabel, vissa har en lila ton medan andra är nästan svarta och en del är mera åt det bruna-så utifrån dessa fakta som kan man ju ganska enkelt ta reda på ifall den angivna fångstplatsen är korrekt eller inte
Byttorp
..kan det med andra ord vara så att min hane som är svart/vit med ytterslit lite gult är från en annan del av sjön än honan som är underbart elfsborgsvacker?
******* MODERERING HAR SKETT *******
Prova köp & sälj. /Zaphi
bmwpower
Jag kollade igår natt det finns ju en hel drös med varianter
imported
ja visst finns det många, en förklaring är att auratus är en väldigt spridd art som förekommer i större delen av södra malawisjön
imported
Hej Tommy!
Hur har det gått med dina planer på att få igång ditt 720 lit, med auratus. Jag har denna underbara fisk i båda mina kar inne i vardagsrummet, det blir mera liv och fart i karet med dom.
(540 liter och 220 liter)
Tomas
Tommy-K
Hej Tomas!
Jodå, karet är igång med ett gäng överblivna tanganyika och viktoria. OCH - jag har sett ett gäng vildfångade Auratus hos Stoby som var det grannaste jag sett i Malawi-väg... men det är bara det att jag ska, som det ser ut nu, sälja kåken och vill inte tänka på allt arbete det innebär med de kar jag har nu. Men för de som är inne på denna firre rekommenderas ett besök på Stoby akvarieaffär (utanför Hässleholm), om nu firrarna finns kvar vill säga. Dyra var de, men jag hade inte tvekat en sekund...
Robin
Byttorp: Kul att se att de trivs i sitt "nya" hem.
Auratusyngel är nog de charmigaste yngel jag sett tror jag. Med sina söta ränder.
bmwpower
Dom stoby har kommer ifrån akvarieteknik och är VF.
Dom var ganska fina men väldigt små för att vara vf och om man jämför dom mot malawi abs auratusar
specmats
http://www.carstens-dyrehandel.dk/dmimport/rammesider/lagerliste.htm
mitt 676l akvarium är snart klart och ska innehålla vf Auratus, typ 30-40 st, har kollat runt lite och carstens dyrehandel har fått in närmare 100 st-gåin på länken och sen på m.Auratus för bild, men Stoby och akvarieteknik verkar oxå intressant-du sa att dom var små, hur små?
bmwpower
ca 5cm och ganska små i omfång.
Fom jag köpte på akvarium malawi var ca 8cm och lite kraftigare.
specmats
hur många var det, var dom snyggà?
specmats
glömde tillägga! vad var priset?
bmwpower
I stoby var det väl en 8-10st dom var väldigt fina men ofantligt dyra.
tror att det var bortot en 120-130styck medans malawi tog 99kr och dom hade ganska många
specmats
kan ju kanske vara nån lite ovanligare lokal som dom kommer ifrån? var hannarna utfärgade? typ mycket mörk nästan svart bas? hur såg mittlinjen ut?
bmwpower
Linjen var ganska fina men hanen var blek.
specmats
blek!? du menar att att flera hanar var bleka? jag är mest intresserad av hur hannarna ser ut, men mittlinjen-såg du hur den såg ut? var den otydlig eller skarp, jag är mest intresserad av de auratus som ´har ett grönaktikt skimmer i mittlinjen