Tricella:
citat:Vad har du för belägg till det påståendet? Jag har doserat överdrivet mycket med Spirulina en gång och fiskarna blev varken svarta eller direkt illamående.
Jag har sett nästan kolsvarta golden som min polare hade matat med sin första nygjorda räkmix, det var bara det att han läst fel på instruktionerna och använt sig av ca 20ggr för hög spirulina halt, dock så återgick färgerna till det normala efter några månader...
citat:Cichlids4fun: Novasta´s Astaxanthin innehåller 2,5% ren astaxanthin medan NatuRose Astaxanthin innehåller 1,5%. Jag tycker det känns som stor skillnad, iallafall procentuellt sett.
Novasta ger rådet att ha 5gr/1,3-2kg...det är alltså deras inrådan, och inte något jag själv kommit på.
För att få samma andel Astaxanthin i räkmixen vid användandet av NatuRose så får man nästan dubbla mängden.
inte dubbelt men enligt siffrorna så är ju novastas 1,666667 ggr starkare
Som jag sa så har jag använt bägge dessa produkter till en avsevärd mängd räkmix ca 5kg/vecka i ca 2½ år och innan med spirulina i säkert 7-8år och mina uttalanden bygger på egna erfarenheter, men testa du om du vill jag försöker bara informera om mina erfarenheter. jag har provat med för mycket astaxanthin oxå och det gav nästan självlysande röd zebra.......och tillverkarnas rekommendationer brukar ju ofta vara så att de vill att du ska köpa mer snart därför vill de att du använder mer
men jag tycker inte att novasta är 1,666667 ggr så stark som naturose dock lite starkare . min gissning ligger på ca 1,2888889 ggr starkare ;)
och för att inveckla lite mer så är ju novastas rekommendationer att dosera omräknat från dina siffror ovan, mellan 2,5 - 3,8461538gram /kg mix. och omräknat då med de procentsatser rent astaxanthin de anger så borde ju naturose doseras med 4,16666667 -6,4102564 gram kg mix :D
lycka till med mixandet
mvh
Peter