Jag kör peletts, räkmix, flingor + nykläckt Artemia och Golden Pearl till mina ciklider nu.
Laxyngelfoder har jag kört med i åratal (max varannan dag till vuxen fisk, varje till växande) och bortsett från att ytan kan bli lite oljig så har jag bara goda saker att säga. Ciklider som jag vet inte blev missbildade eller liknande (drog upp relativt mycket i nära fullvuxen storlek) är Neolamp. leleupi, Lamp. multifasciatus, N. pulcher, Jul. marlieri, Archocentrus myrnae (centralare), Chromidotilapia guentheri, Pelvichachromis subocellatus. Förr i värden innehöll laxfoder enormt med skit och var usel mat. Nu ligger det pengar i välvuxen lax och det är i princip NASA forskning som ligger bakom maten. Yngelfodret ska vara bättre än det för vuxna (dåligt käk ger missbildningar = sämre betalt). OBS, jag säger inte att laxyngelfoder är BÄTTRE än det man köper i akvarieaffärerna, bara att mina erfarenheter inte säger att det är sämre, men jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning eller ens en jämförelse (jag var student och hade inte råd med annan mat än laxyngelfoder och räkmix).
citat:Men sen får dom röda mygg med och det älskar dom ,men jag har hört att det också inte ska va bra.
Näringsvärdet påstås inte vara kanon men jag är skeptisk. Förr tog man dem i extremt förorenade vatten men det lär inte stämma längre. Huvudorsaken att inte använda röda mygg är att det ÄR extremt allergiframkallande (dss hemoglobin, har inte med föroreningar att göra).